Muzyki zazwyczaj najlepiej słucha się na żywo. Dźwięki mogą się sączyć nie zawsze poprawnie, nie są skorygowane przez producentów, a oglądanie muzyków przeżywających utwór czasem wzmaga doznania estetyczne, związane z konkretnym utworem. Zauważyłam, że najlepiej na żywo słucha się nam jazzu i bluesa, gatunków, w których łatwo o improwizacje, gatunków czasem trudnych w odbiorze, więc tym przyjemniejszych jeśli można usłyszeć coś o nich od autorów.

Sklepienie Wieży Ciśnień działa jak olbrzymie pudło rezonansowe. Świetnie się sprawdziło przy emitowaniu utworów Danki Milewskiej, tym lepiej zapowiadało się na koncert na żywo. Do każdego koncertu jazzowego podchodzę z lekkim dystansem – nierzadko można trafić na utwory naprawdę trudne, mocno improwizujących muzyków czy skomplikowane połączenia dźwiękowe. Początek koncertu Radka Wośko zapowiadał właśnie tę trudność, muzykę zamkniętą na odbiorcę, ale z czasem, z kolejnymi dźwiękami okazało się, że wystarczy po prostu usiąść na wyłożonej matami podłodze, zamknąć oczy i pozwolić muzyce płynąć. Co jakiś czas – szczególnie w trakcie przerw – słychać było łagodny głos kobiecy mówiący o sprawianiu przyjemności – tak swój udział w koncercie „zaznaczyła” roślina – element wystawy Permutacje, podpięta do czujników z nagranymi wypowiedziami. Przygaszone światła, surrealistyczne komentarze i jazzowa, niespokojna muzyka wytworzyła klimat, w którym można było się po prostu zanurzyć. To mnie niezmiennie fascynuje – współbrzmienie kilku osób, które nie mając nut po prostu wspólnie improwizują, rozmawiają za pomocą instrumentów tworząc spójną i różnorodną ścieżkę dźwiękową.

Nie jestem specjalistką, nie potrafię do końca odczytać źródeł poszczególnych nawiązań czy improwizacji – wiem jedynie, że muzyka była wciągająca, hipnotyzująca w swojej treści i przyciągająca. Na tyle mocno Radek Wośko Atlantic Quartet otworzył się na słuchaczy, że widać było nawet na widowni zafascynowane dzieci, zasłuchane w niełatwe dźwięki.

Dobrze, że w Wieży Ciśnień niedługo będzie kolejny koncert. To miejsce stworzone do słuchania muzyki.

Joanna Graszk-Łojewska

Radek Wośko Atlantic Quartet: Brian Massaka – gitara, Witold Janiak – instrumenty klawiszowe, Paweł Grzesiuk – kontrabas, Radek Wośko – bębny.

Komenatrze są wyłączone