Kolejny raz będziemy mogli posłuchać twórców z kręgu muzyki nowej pod szyldem Restytucje. To piąta edycja cyklu spotkań.

Z założenia RESTYTUCJE stanowić mają pretekst do spotkania z twórcami i dźwiękami, muzyką poszukującą, wykonawcami, których działania są trudne do jednoznacznej kategoryzacji, artystami rezygnującymi z dosłowności przekazów, traktującymi artystyczne medium jako zaproszenie do otwartego dialogu z odbiorcami.

Tytułowa praktyka restytucji odnosi się do działań zmierzających do rehabilitacji, przywrócenia należnego miejsca faktom, zdarzeniom, osobom, sytuacjom. Wydaje się, że wykonawcy biorący udział w festiwalu działają właśnie na rzecz restytucji dźwięków nieoczywistych, znalezionych, czasem przypadkowych – o zdecydowanie różnej genezie. Dzięki namysłowi nad nimi, twórczej ingerencji autorów, rekonfiguracji i zmianom kontekstów zyskują one estetyczne, często zaskakujące walory.

Jeff Gburek

Gitarzysta, multiinstrumentalista, inżynier dźwięku i kompozytor, praktykujący field-recording, radiowy akcjonista i poeta. Razem z tancerką Ephia założył i pracował przez 10 lat w Djalma Primordial Science – teatrze tańca i butho; z teatrem zaproszony był na rezydencję artystyczną w Berlinie, a także na żywo komponował dźwięk w ramach (2 razy) Unidram Festival (Poczdam), 48 Stunden (3 razy, raz jako zaproszony artysta z Polski), Postfurhamt, Hau Drei, Ballhaus Naunynstrasse, Teatr Karmanoia, Cue (Berlin), Odin Teatret, Hostelbro i Kopenhaga (Dania), Illuseum & Space 308 (Amsterdam), Lyon, Paris & in Rodez w L’Espace Antonin Artaud. W ramach tego projektu licznie występował w USA i prowadził badania terenowe nad transowym tańcem i muzyką na Bali, w Jawie i na pustyni Sonoran w Meksyku; studiował butoh w Japonii z Min Tanaką, Kazuo i Yoshito Ohno (1998). Współpracował z tancerzami Ana Kavalis oraz Yuko Kaseki, a właściwie z każdym, kto kiedykolwiek uczestniczył w warsztatach Djalma Primordial Science. Jego prace wydane były przez: Nur Nicht Nur, Aural Terrains, Absurd, Herbal Records, Triple Bath, Foxy Digitalis, NOT, Spectropol, Plus Timbre, Catalogue of Wonders, Musichi Virtuali, ConV, Manyfeetunder, Ether Productions oraz  jego własne wydawnictwo, Orphan Sounds label.

https://soundcloud.com/jeff-gburek

https://jeffgburekprojects.bandcamp.com/  

öbö ść | staruel

Roman Bromboszcz jako öbö ść w ramach wydarzenia staruel. Staruel to performance audiowizualny, w którym pojawia się przetworzony głos oraz instrumentarium elektroniczne. Artysta posługuje się rejestracjami elementów mowy, fonemami, dźwiękonaśladownictwem. Źródłowe ścieżki są przetwarzane, niekiedy bez możliwości ich rozpoznania. Wyzyskiwane są takie jakości jak barwa, rytm, dynamika. Na tę warstwę nakładane są syntezatorowe linie melodyczne oraz rytmy generowane z syntezatorów komputerowych. Każdej z kompozycji odpowiada obraz, który docelowo ma stać się samodzielną aplikacją do użytkowania w Internecie.

Program: 1/ pregmos 2/cosgnant 3/ agu~ 4/ fighters_pgup 5/ staruel 6/ zwarte ascii 7/ alfabet szeleszczących spawaczy

http://br0mb0x.blogspot.com/

http://roman.bromboszcz.rawdigits.net/

 

Palcolor

Projekt Emila Macherzyńskiego powstały w Łodzi i od 2013 r. działający w Warszawie. Tworzy dziwną i ładną muzykę na tanich analogach i syntezatorach FM, inspirowaną starą elektroniką, muzyką użytkową i techno. W wolnym czasie czyta dużo Wikipedii, interesuje się radiostacjami numerycznymi, wyścigiem kosmicznym i The Charley Project. Wydaje swoją muzykę głównie na kasetach.

http://palcolor.bandcamp.com/  

https://soundcloud.com/palcolor

 

DMNSZ (demonszy)

Operując szumem i sprzężeniami zwrotnymi, buduje repetytywną tkankę muzyczną. Brodzi w szeleszczących kasetach, winylowych trzaskach, przeskakujących płytach CD, czy pozostałościach po błędach konwersji plików mp3. Grając, używa głównie samplera, walkmanów i kilku efektów, czy też potraktowanego jako kolejny instrument samego miksera. Na początku lipca 2017 nakładem warszawskiej wytwórni Pointless Geometry został wydany na kasecie album „O U I J A”.

http://demonszy.tumblr.com/

https://pointless-geometry.bandcamp.com/album/dmnsz-ouija

http://kulturastaroci.blogspot.com/2017/09/krotkie-trwanie-dmnsz-ouija.html

 

Mchy i Porosty

Bartosz Zaskórski, ur. 1987. Studia na ASP Katowice, dyplom z wyróżnieniem. Pochodzi ze wsi Żytno. Zajmuje się rysunkiem, projektuje książki, pisze i nagrywa słuchowiska, tworzy obiekty. Obecnie pracuje na Akademii Sztuki w Szczecinie jako asystent dr hab. Danuty Dąbrowskiej w Pracowni książki artystycznej. Doktorant ASP Kraków, promotor dr hab. prof. ASP Dariusz Vasina.

Jako muzyk działa pod nazwą Mchy i Porosty, na ogół gra smutną, taneczną muzykę. W 2017 r. ukazała się jego debiutancka płyta nakładem Recognition Records oraz winylowa EP nakładem Brutażu. Nakładem wydawnictwa BDTA ukazały się kasety z jego słuchowiskami: Wsie (2015) oraz I tedy okazało się, że umarłem (2016).

http://www.bartoszzaskorski.pl/

https://www.facebook.com/zbaskorski/

 

fot. Diana Lelonek

Adam Gołębiewski

Eksperymentalny perkusista, muzykolog, socjolog. Porusza się głównie na gruncie muzyki swobodnie improwizowanej, free jazzu, noise, kompozycji współczesnej. W swojej pracy koncentruje się na krańcowym rozszerzaniu możliwości zestawu perkusyjnego w zakresie jego brzmienia i ekspresji, czego rezultatem jest bezpośredni i dojmujący język dźwiękowy. Jest autorem instalacji dźwiękowych, projektów site-specific, oraz audio-performance. Występował i nagrywał z czołowymi światowymi przedstawicielami muzyki eksperymentalnej.

https://www.facebook.com/AdamGolebiewskiArtist/

https://soundcloud.com/adamgolebiewski

https://uznam.bandcamp.com

https://adamgolebiewski.bandcamp.com

Komenatrze są wyłączone