Przejdź do treści
Wieża-archiwum 13 października - 3 listopada 2017

Wystawa: ALICJA MAJEWSKA Kolekcja

Alicja Majewska – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu im. M. Kopernika w Toruniu zaprezentuje w naszej Galerii swoją wystawę pt. „Kolekcja”. Wernisaż o g. 18.00. W obszarze twórczych zainteresowań artystki znajduje się głównie medal, mała forma rzeźbiarska oraz obiekt rzeźbiarski.

„Przez lata praktyki artystycznej stałam się zbieraczem kompulsywnie łaknącym dodatkowych pretekstów, by po raz kolejny móc cieszyć się z zaspokojenia potrzeby posiadania. Stworzyłam kolekcję. To zbiór dzieł – moich wyobrażonych i zmaterializowanych refleksji odnoszących się do indywidualnej, a chciałabym, naszej rzeczywistości. Porównanie wiążące moje działania z kolekcjonowaniem wynika ze wspólnej istoty tych czynności, polegają one przecież na celowym gromadzeniu i to nie tylko przedmiotów z materialnego świata, ale i przeżyć, które są w nich zawarte.

Gdy myślę o sobie – to – moje zbieranie dotyczy przede wszystkim emocji towarzyszącym wydarzeniom, a także spraw, których odtworzenie z archiwum pamięci wydaje się już nie tak oczywiste.

Tworzę mimowolnie zbiór i nie jest on zamknięty, wypełniam go pracami, których sens odnajduję w próbie zrozumienia rzeczywistości. Powstaje on z chęci stworzenia pretekstu do zanurzenia się w świat może nie tak oczywisty, ale mam nadzieję z potencjałem na zbudowanie nowych i uniwersalnych znaczeń. Zbieram to co zapamiętuję. Czasami odwołuję się do tego co utrwalone w pamięci zbiorowej, choć robię to z dystansem, z obserwacji widzę, że każda wspólnota tworzy własny, jedyny obraz przeszłości dbając przy tym o ramy i warunki dla swojego istnienia. Nie chcę dać się uwieść zbiorowej nostalgii za przeszłym, szukam w pamięci tego co indywidualne i subiektywne. To w osobistych historiach zawarta jest prawda skupiona w zwykłym przeżywaniu czasami wyjątkowych wydarzeń.

Przedstawiam kolekcję gromadzoną przez ostatnie kilka lat. Niektóre z jej części są nowe „nieskatalogowane” i jeszcze nieosadzone w zbiorze. Prezentuję m.in. „Betony”, specyficzne wspomnieniowe szare etiudy, powiązane z nimi nowe „Totemy”, świeżo powstałą „Amnezję”, reszta należy do Państwa – odbiorców… jestem wierna sentymentalnemu przekonaniu, iż artysta przez swoje dzieło przekazuje komunikat, więc zapraszam do rozmowy”. (A. Majewska, Toruń, wrzesień 2017 r.)

Alicja Majewska dyplom artystyczny z rzeźby w pracowni prof. Adolfa Ryszki uzyskała w 1986 r.
Od 2012 r. jest prodziekanem Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.
Jest autorką 10 wystaw indywidualnych i ok. 100 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia w konkursach i przeglądach artystycznych. Dwukrotna stypendystka województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2005 i 2015. Członek Międzynarodowej Organizacji Medalierstwa FIDEM, Polskiego Stowarzyszenia Medalierów Polskich oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarte”.
Jej prace znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą, m.in. Włochy, Nowy Jork, Katowice, Wrocław, Toruń, Bydgoszcz. Mieszka i pracuje w Toruniu.

Rafał Boettner-Łubowski z recenzji „Alicja Majewska: Dyskretny symbolizm rzeźby”
(…) o szczególnej wartości rzeźbiarskiej twórczości Alicji Majewskiej decyduje fakt, że w jej sztuce to, co osobiste przeobraża się w to, co uniwersalne i symboliczne zarazem. Owa dogłębna i wewnętrznie spójna integracja pierwiastków osobistych i uniwersalnych powoduje, że sztuka ta staje się czymś znacznie więcej, niż tylko subiektywnym wyznaniem autorki. W przypadku praktyki twórczej toruńskiej rzeźbiarki osobista geneza jej poszukiwań kreuje wiarygodną autentyczność powstających dzieł, natomiast emanujący z nich wieloznaczny symbolizm otwiera przed odbiorcami przestrzenie, które mogą być również obszarem ich własnych emocji i przeżyć. Na podobnej zasadzie w twórczości Alicji Majewskiej spójnie stapiają się w jedno inne, wydawałoby się antytetyczne jakości, takie jak: intuicja i pierwiastki intelektualnej kalkulacji, czy też zakorzenienie w tym, co współczesne i codzienne oraz adekwatne symulowanie „archeologicznych” czy „muzealnych” strategii ekspozycji artefaktów rzeźbiarskich.