Przejdź do treści
Wieża-archiwum 7 grudnia 2019

Artyści REQUIEM RECORDS w WIEŻY CIŚNIEŃ

W programie:

• spotkanie z Łukaszem Pawlakiem z wytwórni „Requiem Records”
• koncerty: Marzena Majcher, Małgorzata Kubala (materiał z płyty „Chemistry of Love”) oraz Jerzy Przeździecki, Andrzej Karałow (materiał z płyty „Wir”)

Dwa koncerty i spotkanie z założycielem wytwórni REQUIEM RECORDS Łukaszem Pawlakiem to ostatnia muzyczna propozycja Galerii CKiS „Wieża Ciśnień” w tym roku zatytułowana „Artyści Requiem Records w Wieży Ciśnień”. Wykonawcy wydali swoje płyty dla słynnej warszawskiej oficyny wydawniczej.

Jako pierwszy wystąpi duet Marzena Majcher (muzyka i wykonanie) i Małgorzata Kubala (sopran) z materiałem CHEMISTRY OF LOVE cyklem kompozycji charakteryzuje się oryginalną koncepcją, polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania, potocznie nazywanych “chemią miłości”. Podczas koncertu zobaczymy wizualizacje zrealizowane przez Andrzeja Wojciechowskiego.

Duet Jerzego Przeździeckiego i Andrzeja Karałowa to prezentacja materiału z płyty „WIR”. Album ten to efekt współpracy młodego wirtuoza fortepianu, wybitnie zdolnego kompozytora Andrzeja Karałowa (laureat niezliczonej liczby nagród i wyróżnień) i jego starszego kolegi, doświadczonego performera i sound designera Jerzego Przeździeckiego (grał m.in. z Knittelem, Mazzollem, wydawał w Cocoon Records). Ich pierwsza wspólna płyta „Wir” została nagrana w tak zwanym systemie one—take i jest to improwizowana opowieść na fortepian i syntezatory modularne.

Cykl 6 kompozycji CHEMISTRY OF LOVE Marzeny Majcher charakteryzuje się oryginalną koncepcją polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania, potocznie nazywanych „chemią miłości”.
Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć, jak brzmi „chemia miłości” na poziomie komórkowym.
Podczas koncertu zaprezentowane zostaną także cztery inne kompozycje Marzeny Majcher – cykl utworów RADIACJA, które są także inspirowane nauką – kosmologią i fizyką.
Cykl kompozycji Chemistry of Love Radiacja zostały wydane na płycie CHEMISTRY OF LOVE przez Requiem Records – Opus Series w lutym 2019.

Podczas koncertu muzyka będzie wykonywana przez kompozytorkę Marzenę Majcher (live electronics, chór, Exformer interaktywny) i Małgorzatę Kubalę (sopran). Na płycie partię instrumentalną cyklu kompozycji Chemistry of Love wykonał NeoQuartet – jeden z najprężniej działających kwartetów smyczkowych specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.

MARZENA MAJCHER to kompozytorka i gitarzystka. Autorka muzyki filmowej, teatralnej oraz współczesnej muzyki poważnej i elektroakustycznej. Ukończyła Studia Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Gitarę Klasyczną w Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest autorką muzyki do ponad 35 filmów. Jej znane prace to muzyka do filmów fabularnych: „A French Woman”, „Hanoi – Warszawa”, sztuki teatralnej „Kobro”, muzyka do pierwszej oprawy TVP Kultura, kompozycje – Chemistry of Love, Figures, 88 Fractals, Kruszenie Neuronów.
Tworzy kompozycje interdyscyplinarne, oscylujące na pograniczu muzyki i nauki. Korzysta z najnowszych technologii w muzyce – interaktywnego urządzenia – Exformer. Koncertowała w kraju i za granicą, m.in. na Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico city 2017 i 2018), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018) w Planetarium – Centrum Nauki Kopernik (Warszawa 2017).
Laureatka wielu nagród, jej płyta „Budyń” została uznana za „Wydarzenie muzyczne roku 2011” na Festiwalu Sztuki Współczesnej Re:wizje_5. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017r.). www.marzenamajcher.manifo.com

MAŁGORZATA KUBALA – sopran koloraturowy. Umiejętności wokalne doskonaliła u najlepszych polskich śpiewaczek koloraturowych, m.in. u Zdzisławy Donat. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury Księstwa Luxemburg. Koncertowała w kraju oraz za granicą (Niemcy, Austria, Luxemburg, Łotwa, Hiszpania, Kanada). Od 2002 r. występuje w zróżnicowanym repertuarze: od opery, operetki, musicalu, aż po muzykę współczesną. W ostatnim czasie wystąpiła w Cendrillon w Gran Teatro Falla w Kadyksie. Nagrała dwie płyty: „Fryderyk Chopin Paulina Viardot amitié amoureuse” – mazurki F. Chopina (DUX, 2014) oraz „Szkoła wokalna rodziny García” (DUX, 2017). Od 2008 r. jest adiunktem na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC.

fot. Maciej Puczyński

ANDRZEJ KARAŁOW – kompozytor, pianista, improwizator, pedagog, doktor sztuk muzycznych. Od roku 2016 r. wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Jest absolwentem tej uczelni w klasach kompozycji prof. Stanisława Moryto oraz fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. w Paryżu, Atenach, Warszawie) oraz kompozytorskich (m.in. w Katowicach, Warszawie, Poznaniu, Miskolcu). Objęty mentorskim programem LPO Young Composers Programme, w ramach którego prawykonana została jego kompozycja napisana dla London Philharmonic Orchestra w Southbank Centre. Jest otwarty na eksperymenty w zakresie muzyki elektronicznej i alternatywnej, co wpływa na kształtowanie jego stylu. Łączy inspiracje pochodzące z różnorodnych dyscyplin artystycznych we własny, unikalny język muzyczny. W 2019 r. ukazała się jego płyta „After All” z recitalem kameralnym w duecie z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch. W 2018 r. wydał album „Wir” w duecie z Jerzym Przeździeckim.

fot. Maciej Puczyński

JERZY PRZEŹDZIECKI – producent elektroniki. Muzyka nie ma dla niego granic. Występował na Warszawskiej Jesieni i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków, od lat szlifuje swój oryginalny, muzyczny język. Trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Najważniejsza jest dla niego improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album „Wir”. Jeden z jego utworów został wykorzystany przez zespół Depeche Mode. Jest drugim polskim artystą, który wydał płytę w legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Requiem Records, to wydawnictwo działające od 1994 r. i stawiające za cel budowanie pomostów między pokoleniami i środowiskami. Sięga do zakamarków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – Exclusive Archive Series. Wznawia nagrania polskich zespołów z lat 70., 80. i 90. – Archive Series. „Wyprowadza z salonów” muzykę współczesną, klasyczną, chóralną. Organizujemy koncerty – „Zawieje”, które gwarantują wyjątkowy nastrój, artystów na wyciągnięcie ręki, intymną i kameralną przestrzeń – jedynie dla 21 osób. Cykl w formacie indywidualnych zaproszeń na unikatowe wydarzenia owiane tajemnicą…
W całej historii wydawnictwa było kilka przełomowych momentów, wydarzeń, które dały wiatr w żagle. Pierwszym takim było uruchomienie Archive Series i tutaj za motywację ukłon w stronę Bolka Błaszczyka. Drugim – współpraca z Pawłem Mykietynem przy płycie z naszym Nemezis – tu wypadkową było zainteresowanie ze strony środowisk akademickich. No i tu pojawia się Darek Przybylski i ruszamy z Opus Series. Ważny jest też Jerzy Mazzoll, bo dzięki niemu pojawiło się kilkanaście płyt z obszarów jazzu. Nad tym wszystkim czuwa duch Eugeniusza Rudnika i seria Exclusive, którą robię z Bolkiem Błaszczykiem i Markiem Horodniczym”.  / Łukasz Pawlak

Koncert artystów REQUIEM RECORDS w Wieży