Przejdź do treści
Oskard-archiwum 6 sierpnia

Baasch

Baasch – jeden z najbardziej oryginalnych artystów na polskiej scenie electro – wplata industrialny chłód i EDM-owy trans w świetnie skomponowane, zapadające w pamięć piosenki.

Jego znakiem rozpoznawczym są chwytliwe, mroczne melodie, intrygujące, niebanalne teksty i hipnotyzujący wokal. Producent, kompozytor, wokalista, autor muzyki do nagradzanego filmu „Płynące wieżowce” Tomka Wasilewskiego, spektaklu krakowskiego teatru Stara Łaźnia „Autogiografia na wszelki wypadek” w reżyserii Michała Buszewicza i wideo-spektaklu „Balladyna” w reż. Oskara Sadowskiego.

Wystąpił w wielu projektach muzycznych, współpracując m.in. z Rysami, Noviką, Bokką, Agimem, Zamilską, Sonar Soul czy Mery Komasą. Otwierał koncerty Tricky’ego i Bloodgroup. Dwa pierwsze albumy studyjne wydane w NEXTPOP-ie zebrały świetne recenzje i znalazły się w licznych rankingach jako jedne z najlepszych płyt. Latem 2020 roku premierę miał trzeci album „Noc”, wydany pod szyldem belgijskiej wytwórni PIAS, która zajmuje się między innymi takimi artystami, jak Editors czy Agnes Obel.

Okładka płyty "Noc"

Baasch zakończył rok jako najgorętsze nazwisko polskiej sceny elektronicznej! Jego płyta znalazła się we wszystkich podsumowaniach najlepszych płyt 2020 roku! Wyróżnienie to przyznali mu dziennikarze m.in. takich mediów: Gazeta Wyborcza, Onet, Interia, Red Bull, Polityka, All About Music, Muno itd.

Baasch został też nominowany do prestiżowej nagrody Bestsellery Empiku w kategorii Odkrycie roku oraz w plebiscycie Onet Olśnienia! jako jedna z gwiazd muzyki, których świeżość spojrzenia, talent oraz warsztat w 2020 roku lśniły najjaśniej.

Trzeci album Baascha „Noc” to kontynuacja starannie wypracowanej stylistyki poprzednich krążków – inteligentnego dialogu muzyki tanecznej z dark-popem. To pierwszy koncept album w twórczości artysty, będący rejestracją życia toczącego się pod osłoną nocy. To także poruszająca opowieść o samotności i próbie rozpoczęcia wszystkiego od nowa, pełna obietnic, rozczarowań, tęsknot i kolorów nocnego miasta.

Przez ostatni rok żyłem głównie w nocy. Nocą napisałem też wszystkie piosenki na tej płycie. W nocy inaczej się myśli i inaczej się słucha. Noc wtargnęła też do tych piosenek w postaci obserwacji życia nocnego mojego miasta. Myślę, że wielu z nas zdoła się w nich przejrzeć – wspomina Baasch.

W utworach poza Baaschem słychać stałych współpracowników artysty – Roberta Alabrudzińskiego na perkusji, Aleksandra Żurowskiego na syntezatorach oraz Tomasza Mreńcę na skrzypcach. Za mix i mastering albumu odpowiedzialny jest AGIM, jeden z najbardziej znanych polskich DJ-ów i producentów muzyki elektro, znany ze współpracy choćby z Brodką.

Recenzje płyty „NOC”

JAREK SZUBRYCHT, GAZETA WYBORCZA

Baasch nagrał „Noc”. Podium w kategorii „najlepsza polska płyta taneczna” ma już w kieszeni!

PRZEMYSŁAW BOLLIN, ONET.PL

Ta płyta to emocjonalny nokaut. Baasch nową muzyką oddaje niepokój ostatnich dni. Jak Levin w dramatach, Warlikowski w teatrze i Wasilewski w filmie, z którym współpracował, pisząc muzykę do „Płynących wieżowców” przed siedmioma laty, opowiada o wyobcowaniu i nieprzystawalności.

KATARZYNA JANOWSKA, ONET REZERWACJA

Ten album sporo namieszał!

JACEK SKOLIMOWSKI, NEWSWEEK

Jeśli po koronawirusie życie nocne w stolicy miałoby się odrodzić, to tylko dzięki nowemu albumowi Baascha.

ULA KACZYŃSKA, RADIO CZWÓRKA

To jest dla mnie silny kandydat do płyty roku. Słuchałam i płakałam.

ANNA GACEK

To najlepsza elektroniczno-popowa płyta tego roku.

ANNA NICZ, SPIDERSWEB

„Noc” uwodzi onirycznymi tekstami, przejmującymi melodiami i świetnymi elektronicznymi kompozycjami. To na pewno jedna z najlepszych płyt tego roku. Baasch w kraju występował na wszystkich największych festiwalach muzycznych, m.in. Open’er, Tauron Nowa Muzyka, Orange Warsaw Festival, Audioriver, Nowe Horyzonty itd. Zagranicą grał choćby w Niemczech, we Francji, na Islandii, Węgrzech, Litwie, w Czechach, Rumunii, a także w Chinach.