Przejdź do treści
Archiwum do 5 kwietnia 2024

Katarzyna Mazur „A(n)namorphosis”| KMK 2024

Galeria CKiS Wieża Ciśnień zaprasza na wystawę prac Katarzyny Mazur „A(n)namorphosis”.
Wstęp na wernisaż 8 marca o godz. 18.00 jest bezpłatny. Wystawa czynna do 5 kwietnia. W kolejnych dniach obowiązuje bilet w cenie 7 zł (w soboty wejście bezpłatne).

Wystawa w ramach projektu KONIN MIASTO KOBIET 2024

Anamorfoza (def.) to złudzenie optyczne, w którym obraz wydaje się być całkowicie zniekształcony, gdy jest oglądany ze zwykłego punktu widzenia, ale wydaje się normalny, gdy jest oglądany pod określonym kątem.

Słowo to pochodzi od greckiego przedrostka ana-, oznaczającego „z powrotem” lub „ponownie”, oraz słowa morphe, oznaczającego „kształt” lub „formę”.

Artystka o wystawie

Projekt powstał ponad 3 lata temu w wyniku niespodziewanej dekontekstualizacji zdjęć z mojej pracy ANNA KONDA, serii poświęconej zawodniczkom berlińskiego Fight Clubu, które wielokrotnie były umieszczane na stronach pornograficznych. Wtedy po raz pierwszy zaczęłam myśleć o wizualnym uprzedmiotowieniu kobiet*, które w tym przypadku mimowolnie stało się częścią mojej pracy i które rezonowało z moim własnym nieprzyjemnym, czasami wręcz niepokojącym doświadczeniem bycia wystawioną na pewne spojrzenie – często określane jako męskie spojrzenie (male gaze), z pewnością zawsze takie, które wiąże się z „kulturowym przywilejem” (Shawn Michelle Smith).

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O WYSTAWIE

Katarzyna Mazur
jest fotografką mieszkającą w Berlinie. Po ukończeniu studiów fotograficznych na Ostkreuzschule pracuje zarówno nad projektami osobistymi, jak i zleceniami.

W swojej praktyce fotograficznej zajmuje się obszarami społecznymi i formami społeczności, które się w nich konstytuują. W jej pracach poświęconych konkretnym grupom społecznym, z których wszystkie są motywowane biograficznie, portrety wielokrotnie służą jako próba wizualizacji relacji jednostki z grupą. Prace Mazur są często umiejscowione w przestrzeniach związanych z ciałem. Dla przykładu, sport interesuje ją jako emocjonalna przestrzeń rezonansowa, w której emocje takie jak gniew, złość i agresja, zwłaszcza gdy są okazywane przez kobiety, mogą mieć pozytywne konotacje. Mazur jest szczególnie zainteresowana różnymi formami cielesności, kwestią przypisywania płci i relacjami władzy, które istnieją pomiędzy nimi.

Prace Katarzyny Mazur były wystawiane we Włoszech, Francji, Malezji, Indiach, Niemczech, Belgii i Polsce. Jej książka „ANNA KONDA” z 2015 roku (wydawnictwo dienacht, Lipsk) została nominowana do nagrody Aperture PhotoBook Award na Paris Photo. Książka została również wybrana jako „Jedna z najlepszych książek fotograficznych roku” przez photo-eye, „Jedna z najpiękniejszych książek fotograficznych ze Wschodu” przez Calvert Journal i „Jedna z najlepszych książek fotograficznych roku” przez A-N.