Przejdź do treści
Praca Adama Widełka i Doroty Mielcarek-Widełka
Wydarzenia 10-11 września 2021

Noc Kultury: Adam Widełka i Dorota Mielcarek-Widełka „DADAM”

w piątek (10/09) wernisaż o godz. 18:00
w sobotę (11/09) wystawa czynna w godz. 18:00-20:00 i 22:00-23:00

Wystawa DADAM to interesujący przykład współpracy artystycznej konińskiego pastelisty Adama Widełka oraz Doroty Mielcarek-Widełka autorki biżuterii artystycznej i witrażystki. Mimo używania różnych mediów twórcom doskonale udaje się połączyć postawy, estetyczne walory, nie tracąc nic z indywidualnego charakteru swoich prac, uzyskując efekt pełnej synergii wizualnej.

Twórczość Adama Widełka kojarzona jest z realizmem magicznym, hiperrealizmem, nadrealizmem czy malarstwem fantastycznym, a jego prace są prezentowane na największych wystawach promujących te nurty w Beskidzkiej Galerii Sztuki w Szczyrku.

praca Adama Widełka

Wspólnym mianownikiem jego prac są wyidealizowane kobiety, a wprowadzanie iluzyjnych i aluzyjnych metafor podkreślają tytuły obrazów. Inną cechą jego twórczości jest wprowadzanie elementów trójwymiarowych w formie papierowych charakterystycznych wydarć, zagięć czy załamań papieru. Od jakiegoś czasu częściowo zostały one zastąpione przez trójwymiarowe detale biżuterii artystycznej autorstwa Doroty Mielcarek-Widełka, konińskiej witrażystki i autorki biżuterii witrażowej.

Dorota Mielcarek-Widełka tworzy biżuterię artystyczną od dwudziestu lat. W swoich pracach sięga do stylów epoki m.in. do rozwiązań surrealistycznych, secesyjnych a czasem kubistycznych. Najczęściej rozwiązania estetyczne są podsuwane przez materiał, z którego jest wykonana biżuteria. To półszlachetny kamień „podpowiada”, jaka będzie forma ornamentu; jednym razem abstrakcyjna, innym z kolei odpowiadająca formom „roślinnym”. Zobaczymy tu wzory symetryczne i takie, które są swobodnym układem kompozycyjnym.

praca Doroty Mielcarek-Widełka

Intersujące wydaje się to, że poszczególne elementy, kiedy zostają wprowadzone w obrazy Adama Widełka stają się integralną, głęboko spójną częścią tych prac, niejako scalają się z nimi. Kiedy funkcjonują jako typowe elementy biżuterii artystycznej mimo niewielkiej formy, posiadają własną dynamikę i siłę oddziaływania na użytkownika wisiorów, jak i na widza.

                                                                                              Robert Brzęcki