Przejdź do treści
Wydarzenia 18 lutego 2022

Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny „Polska – Konteksty” 2022 | Protokół

Ostatnie dwa lata były niezwykle wymagające. Pierwsze strony gazet codziennie zalewają nas informacjami o naszej nowej, pandemicznej rzeczywistości. Jednocześnie cały kraj wydaje się być podzielony kwestiami światopoglądowymi, praw obywatelskich, a kobiet w szczególności.

Biorąc pod uwagę te wszystkie problemy i zjawiska, fotograf stoi przed wielkim wyzwaniem: Jak pokazać Polskę i jej zależności w formie jednego zaledwie zdjęcia czy też krótkiego reportażu? W jaki sposób połączyć rzemiosło i sztukę z komentarzem społecznym? Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny Polska-Konteksty poprzez zdjęcia stara się udzielić odpowiedzi na te pytania, stworzyć swoisty autoportret naszego kraju.

Bo zdjęcia, które robimy, są komentarzem, portretem ale też autoportretem, mówią dużo o nas samych. Fotograf nie jest w stanie odciąć się od swoich zdjęć. Wciskając migawkę, podejmuje decyzję i interpretuje zastaną rzeczywistość. Skupia swój wzrok, ale też uwagę widza na tym, co dla niego lub dla niej, jest w tym momencie najważniejsze opowiadając dwie historie, tę o zjawisku i drugą o sobie.

Jaki więc wyłania się obraz Polski i jej związków? Czy Polska to matka karmiąca swoje dzieci, która z rozpostartymi ramionami, niczym Chrystus na krzyżu, milcząco na nas patrzy? Czy też Polska to pustoszejące osiedla miasta, kiedyś wojewódzkiego, z którego, jak i wielu innych mu bardzo podobnych, wyjeżdżają tysiące mieszkańców? A może Polska to coraz mniej zielony kraj, o którym możemy powiedzieć, że był tu las? Czy też może Polska nosi maskę doktora plagi, która jest chyba założona bardziej ironicznie, niczym maski karnawałowe pokazując sprzeciw wobec panujących obostrzeń covidowych niż faktyczną chęcią dbania o swoje i innych zdrowie?

Na jury też spoczywa wielka odpowiedzialność i raczej niekomfortowe zadanie oceny zdjęć innych twórców oraz znalezienie powiązań i odpowiedzi na pytania postawione w Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny Polska-Konteksty.

Wybór Grand Prix konkursu był dla nas właściwie oczywisty. Zdjęcie Katarzyny Laskus (Stwora) pt. „Matka” wywołuje emocje, nie pozostawia widza obojętnym, daje mu miejsce na interpretację. Ta fotografia od samego początku zmusiła nas do długiej dyskusji, nie pozwala o sobie zapomnieć.


Pozostałe nagrody postanowiliśmy podzielić zgonie z kluczem: zdjęcie pojedyncze i reportaż. I tutaj przyznaliśmy pierwsze miejsce Karinie Krystosiak „Był Las”. Ta fotografia doskonale pokazuje spustoszenie, jakie zostaje w krajobrazie po wyciętym lesie. Ta zgubnie piękna fotografia, przykuwa uwagę widza formą, by po chwili pokazać skalę spustoszenia w kontraście z pojedynczym bohaterem zdjęcia, który stoi do nas tyłem.

W kategorii reportaż wyróżniliśmy pracę Dariusza Szubińskiego „ Czas pielgrzymowania”. Ten bogaty w treści i formie zestaw zdjęć, ukazuje trudy pielgrzymki i religijność bez patosu, a czasami z przymrużeniem oka.

Filip Kowalkowski

Kolejna edycja konkursu Polska Konteksty dobiegła końca. Miałam ogromną przyjemność znaleźć się w gronie zacnego jury i przyjrzeć się jak wygląda Polska oczami fotografów z całego kraju. Było to niezwykle interesujące i rozwijające doświadczenie. Dodatkowym atutem był fakt iż wyborów dokonywaliśmy oglądając fizyczne zdjęcia, odbitki. Wybraliśmy zwycięzców jednogłośnie.

Karolina Jonderko

Fotograficzne wydarzenie, jakim bez wątpienia jest Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny Polska-Konteksty, to dobra okazja, by przyjrzeć się współczesnej Polsce. Jak sobie radzi, jak wygląda i czym zajmuje umysły jej mieszkańców. Odpowiedzi na te i wiele innych pytań kreślili przy pomocy nadesłanych zdjęć uczestnicy tegorocznego konkursu.

Tematyka prezentowanych zdjęć objęła wiele obszarów, lecz to polityka najbardziej je zdominowała. Manifestacje, protesty, marsze – te wydarzenia najczęściej gościły na konkursowych zdjęciach. Poza tym – kwestia kobiet, ich miejsca, problemów, życiowych wyborów, okazała się nośnym i ważnym tematem. Wyraźnie widać, że Polacy, mimo zmęczenia pandemią, nie utracili umiejętności i sił, by upominać się o swoje prawa.

Pandemia, o której wspomniałem, pojawia się, ale wyraźnie czuć już zmęczenie tym tematem. Fotografujący odwrócili się od niej, chętniej kierując swoje obiektywy na wszelkie konteksty religijne, którymi Polska jest od zawsze przesiąknięta. Nie zabrakło więc przydrożnych kapliczek, barwnych uroczystości czy religijnej symboliki w ogóle. W niewielkim zakresie niestety, co było dla mnie rozczarowaniem, pojawiły się wypowiedzi dotyczące szeroko rozumianego środowiska naturalnego, w tym tak powszechnej ostatnimi laty dewastacji zasobów leśnych. To temat ważny, z pewnością sam upomni się jeszcze nie raz o uwagę. Zabrakło też kontekstów związanych z różnego rodzaju mniejszościami, które stanowią przeciwwagę wobec konserwatywnej rzeczywistości. Wbrew pozorom Polska nie jest już ideologicznym i kulturowym monolitem, ścierają się tu rożne wizje i poglądy, przybywają emigranci niosąc ze sobą swoją kulturę, zwyczaje i język.

Podsumowując tegoroczną odsłonę konkursu Polska Konteksty, przywołam sentencję, która pojawiła się na jednej z nadesłanych fotografii „tyle piękna tutaj, że trudno to znieść”. Moim zdaniem Polska A.D. 2022 w rzeczywistości jest znacznie bardziej atrakcyjna niż ta, którą rysują uczestnicy konkursu. Przez ostatnich 30 lat wypiękniała jak nigdy wcześniej, zmieniając się z Kopciuszka w Królewnę. Nie jest być może idealna, niedomaga i trapi ją wiele chorób, ale mimo to nie sposób nie zauważyć, jak bardzo się zmieniła. Niestety, patrząc na nadesłane zdjęcia, w przeważającej większości, widzę jakby zastygła kilka dekad temu. Więcej optymizmu chciałoby się krzyknąć, więcej pozytywnego… patrzenia!

Paweł Kosicki

Protokół z obrad jury
Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego
„Polska-Konteksty”

Centrum Kultury i Sztuki w Koninie, 18 lutego 2022 r.

Jury  w składzie:

Filip Kowalkowski – przewodniczący
Karolina Jonderko – członkini
Paweł Kosicki – członek

stwierdziło, że do konkursu zgłoszonych zostało 187 fotografii (w tym 28 zestawów)
34 autorów.

Po zapoznaniu się z pracami jury postanowiło przyznać nagrody finansowe następującym osobom:

Grand Prix – w wysokości 1800,00 zł brutto otrzymuje Katarzyna Laskus (Stwora) za zdjęcie „Matka”;
I nagroda za zdjęcie pojedyncze – w wysokości  1000 zł brutto  otrzymuje Karina Krystosiak „ Był las”;
I nagroda za reportaż /zestaw/ – w wysokości  1000 zł brutto  otrzymuje Dariusz Szubiński „Czas pielgrzymowania”.
II nagroda za zdjęcie pojedyncze – w wysokości  700 zł brutto  otrzymuje Joanna Mrówka „Obostrzenia covidowe”
II nagroda za reportaż /zestaw/ – w wysokości 700 zł brutto otrzymuje Marcin Urbanowicz „Prowincja”
III nagrodaza zdjęcie pojedyncze – w wysokości  400 zł brutto  otrzymuje Bartosz Różalski „Ani jednej więcej”;
III nagroda za reportaż /zestaw/ – w wysokości 400 zł brutto otrzymuje Joanna Mrówka  „ Tradycje”

Fundatorem finansowych nagród jest Centrum Kultury i Sztuki w Koninie.
Ponadto jury zakwalifikowało do wystawy pokonkursowej prace następujących autorów:

Michał Krawiec „ I, że Cię nie opuszczę”.
Grzegorz Wójcik „ Nie zabierajcie dzieciom gwiazd!”
Jakub Sosnowski „Dusza i ciało”- zestaw 6 zdjęć
Filip Dowjat „Poligon- Święto niepodległości”- 3 zdjęcia ze zestawu 5 zdjęć; „Czerwone i czarne – Strajk Kobiet”- 3 zdjęcia ze zestawu 5 zdjęć;
Mariusz Słowiński „Pustki i koniec miasta I” – 4 zdjęcia ze zestawu 6 zdjęć; „Pustki i koniec miasta II” – 4 zdjęcia ze zestawu 6 zdjęć;
Irena Korcz „Melodia życia – Rytm, Siedmio-linia, Fermata” – 3 zdjęcia ze zestawu 6 zdjęć ;
Michał Janusiński „Ślady leśnej zbrodni”- zestaw 6 zdjęć; „Poradnik antywirusowy” zestaw 6 zdjęć;
Paweł Zasada „Osiedle”;
Jacek Koślicki „Chryste Panie!”, „Wakacje nad morzem”, „Podzielona”;
Tadeusz Koniarz „Mokra robota” – zestaw 6 zdjęć; „Medytacje nad Polską”, „ Ostatni egzamin”;
Marek Lapis „Pustka”;
Karina Krystosiak „ Pasażer”;
Michał Wojtas „Puste stany świadomości nr 2”- 1 zdjęcie ze zestawu 3 zdjęć.

Jury zakwalifikowało do katalogu POLSKA-KONTEKSTY 2022 w/w prace nagrodzone i zakwalifikowane do wystawy pokonkursowej.

Uwagi
Jury jednomyślnie dokonało wyboru najlepszych prac z zestawów autorskich.

GRAND PRIX- KATARZYNA LASKUS (STWORA) – Matka
I NAGRODA – ZDJĘCIE POJEDYNCZE – KARINA KRYSTOSIAK – BYŁ LAS
II NAGRODA JOANNA MRÓWKA – OBOSTRZENIA COVIDOWE
III NAGRODA – ZDJĘCIE POJEDYNCZE – BARTOSZ RÓŻALSKI – ANI JEDNEJ WIĘCEJ