Pokaz filmów Dances with Camera
Już od ośmiu lat konkurs Dances with Camera to nierozerwalna część Short Waves Festival. Scena filmów tańca rozwija się niezwykle intensywnie, a intrygujące efekty pracy twórców możemy obserwować także przy okazji tego programu. W selekcji znalazły się filmy wybrane przez kuratorkę Reginę Lissowską – Postaremczak, która o tegorocznych produkcjach konkursowych pisze: “W tym programie twórcy poprowadzą nas przez szerokie spektrum emocji, poddając refleksji nie tylko doświadczenia towarzyszące nowej, pandemicznej rzeczywistości, ale też bardziej fundamentalne ludzkie relacje, wartości, czy konteksty społeczne.”. Program składający się z 10 filmów krótkometrażowych z całego świata zawiera również tytuły nagrodzone przez międzynarodowe jury.
Program filmowy:
- Rekonstruktio, reż. Pia Andell, Finlandia 2020, film tańca, 17’
Dwoje starych przyjaciół ze szkoły, kobieta i mężczyzna, spotykają się by wspominać
młodość. Gdy budzą się ich młodzieńcze wspomnienia, list który kobieta wtedy napisała
przywołuje zupełnie inne obrazy imprezy szkolnej w hotelu w 1982 roku.
- Fauteuil lit, reż. Maksym Kotskyi, Ukraina 2020, teledysk, 5’
Dziś obudził się wcześniej. Dziś po raz pierwszy zdał sobie sprawę jak bardzo irytuje go
światło, pochlebstwa i słanie łóżka. Historia o srebrze, lisie i słoiku mleka.
- Fibonacci, reż.Tomáš Hubáček, Czechy 2020, film tańca, 8’
Ludzkie stado przepływa przez faliste pola. Nieoświecony łowca przecina jego drogę.
Środowiskowy film tańca lub audiowizualna medytacja na temat obecności ciągu
Fibonacciego w krajobrazie, zachowaniu stadnym, strukturze filmu i muzyce.
- CAN’T KILL US ALL, reż. Botis Seva, Wielka Brytania 2020, film tańca, 8’
Teatralne doznanie łączące hip hop, teatr i film stworzone przez tanecznego
eksperymentalistę Botisa Sevę, CAN’T KILL US ALL ukazuje pogarszający się stan
emocjonalny i fizyczny człowieka, który stawia czoło życiu w lockdownie.
- As it Ends, it Begins, reż. Or Meir Schreiber, Stany Zjednoczone 2020, film tańca, 9’
W filmie czerpiącym z kinetyki, człowiek przemierza tereny toksycznej męskości.
- Ben, reż. Gabriel Beddoes, Ilaria Vergani Bassi, Mattia Parisotto, Teresa Sala,
Włochy 2020, film tańca, 8’
Ben otwiera oczy pewnego wilgotnego poranka w środku sezonu. Witają go nadal włączone
światła miasta, jego sygnalizacja świetlna, mętna rzeka. Biały niczym puste prześcieradło,
Ben nie zna kodów językowych, ani nawet kodów mowy ciała.
- Sepa, reż. Viktorija Vrublevska, Litwa 2020, film tańca, 2’
Poetycki film krótkometrażowy który eksploruje proces rozdzielenia matki i córki poprzez
wykorzystanie tańca współczesnego i muzyki Marka Pritcharda.
- The Bait, reż. Chenlong Tang, Chiny 2020, film tańca, 6’
Trójkę bohaterów porywa szalony wyścig. Będą walczyć by wygrać… ale po co? Co jeśli to
wszystko to tylko przynęta? Film przenosi do współczesnego świata pradawną przypowieść
o Jiang Gong, skromnym rybaku i wspaniałym strategu dynastii Zhou, który skutecznie łowił
bez przynęty. Uniwersalna opowieść o utracie tożsamości, porzuceniu samego siebie i
wyrzeczeniu wolnej woli.
- TA MARA, reż. Iwona Pasińska, Polska 2020, film tańca, 10’
Tamara Łempicka była wyjątkową artystką, jej obrazy są nowoczesne i pełne żywych
kolorów. Znajdowała inspirację w kubizmie, obrazach neoklasycznych Boticellego oraz
ruchomych obrazach (które stały się popularne w latach 20-stych i 30-stych). Jej styl życia
był niekonwencjonalny i skandaliczny.
- Lazarus, reż. Tuixén Benet, Stany Zjednoczone, film tańca, 9’
Poprzez dialog prowadzony pomiędzy ruchem a krajobrazem, „Lazarus” to refleksja na
temat uprzedmiotowienia kobiecego ciała w filmie. Znany cytat z Edgara Allana Poe „śmierć
pięknej kobiety to bezsprzecznie najbardziej poetycki temat na świecie” wyzwala serię
wzlotów i upadków, które umykają poetyce, zbyt usilnie starając się ją odnaleźć.