Przejdź do treści
Wieża-archiwum 30 września – 1 października

RESTYTUCJE 7

Od wielu lat szyld Restytucji jest zarazem zachętą jak i wyzwaniem dla odbiorców poszukujących niekonwencjonalnych rozwiązań w świecie dźwięku i najnowszych form muzycznych praktykowanych na peryferiach audiosfery. „Nowa złożoność” przy jednoczesnych minimalistycznych postawach daje wgląd w inne jakości niż te, które są powszechnie reprodukowane również w obszarze praktyk bardziej artystycznych niż rozrywkowych. Kurator Restytucji Marcin Olejniczak stara się w autorskim wyborze prezentować twórców  z dorobkiem, a czasem zupełnie nieznanych. W tym roku podczas siódmej edycji Restytucji będziemy mogli posłuchać: kwartetu GRÜM [Jacek Chmiel / Lara Süß / Thomas Rohrer / Christian Moser], MEANDERTALE, EMITERA, Krzysztofa Gawlasa oraz duetu Thomas Rohrer i Christian Moser. W trakcie festiwalu będą miały miejsce premiery albumów mających się ukazać w oficynie Antena Non Grata: EMITER – Five tracks from a single source, GAWLAS/MAZUROWSKI – Binary Horizons, GRÜM – zeroes on the loose.

Bilety w cenie 10 zł/dzień lub 15 zł/karnet dwudniowy do nabycia w kasie DK Oskard, na naszej stronie internetowej, a także w Galerii Wieża Ciśnień w dniu koncertów.

Program wydarzenia:

30.09.2022, godz. 20.00, Galeria CKiS Wieża Ciśnień (Konin, ul. Kolejowa 1a)

•             EMITER
•             GRÜM [Jacek Chmiel / Lara Süß / Thomas Rohrer / Christian Moser]
•             ANTENNA NON GRATA [showcase]

01.10.2022, godz. 20.00,  Galeria CKiS Wieża Ciśnień (Konin, ul. Kolejowa 1a)

•             Thomas Rohrer / Christian Moser
•             Krzysztof Gawlas
•             MEANDERTALE [Jacek Chmiel / Lara Süß]

SYLWETKI ARTYSTÓW

JACEK CHMIEL

Artysta dźwiękowy, zajmuje się nagraniami terenowymi i muzyką swobodnie improwizowaną wykorzystując syntezatory, cytrę, instrumenty elektroniczne, misy dźwiękowe oraz różne obiekty. Jako improwizator szuka nowych sposobów na odkrywanie nieskończonych możliwości ciągle zmieniającego się układu elektroakustycznego. Ukończył studia magisterskie z gitary jazzowej, przez dwa lata mieszkał w Nepalu, gdzie był kierownikiem wydziału gitary jazzowej w Kathmandu Jazz Conservatory. Następnie przeniósł się do Szwajcarii i ukończył studia z improwizacji w Musik Akademie w Bazylei studiując u Andrei Neumanna, Alfreda Zimmerlina i Freda Fritha.

EMITER (MARCIN DYMITER)

Porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach. Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), mikro_makro (Słupsk, Flensburg). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu Polish Soundscapes oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego. Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem, współpracował także z: Joanną Rajkowską, Elżbietą Jabłońską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec. Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

KRZYSZTOF GAWLAS

Kompozytor, improwizator, reżyser dźwięku, sound designer. Zajmuje się muzyką elektroakustyczną oraz zastosowaniami komputera w kompozycji, wykonawstwie muzyki, syntezie i transformacji oraz projekcji przestrzennej dźwięku. Jego dorobek kompozytorski stanowią utwory elektroniczne oraz kameralne z interaktywnym wykorzystaniem środków elektronicznych. Utwory te były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą i znalazły się na 8 autorskich płytach. Kompozycja Spherical Voices I uzyskała w roku 2012 wyróżnienie na międzynarodowym konkursie muzyki elektroakustycznej Musica Nova w Pradze. W roku 2021 został zwycięzcą konkursu kompozytorskiego Etiuda na jedno uderzenie w dzwon, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (PSeME). W działaniach wykonawczych, jego głównymi instrumentami są preparowana gitara elektryczna i syntezator modularny oraz autorski program komputerowy do przetwarzania i projekcji przestrzennej dźwięku. Współpracuje z innymi kompozytorami tworząc warstwę elektroniczną ich utworów lub jako asystent techniczny przy ich wykonaniach. Ważną pozycję w jego dorobku artystycznym zajmuję projekty multimedialne oraz muzyka do spektakli teatralnych. Istotny tor jego działalności stanowi również realizacja nagrań.

CHRISTIAN MOSER

Gra na lutni arabskiej (ud), improwizator. Szczególnie interesuje go kultywowanie mentalności muzycznej wykraczającej poza dualizm tradycji i współczesności, bycia i stawania się, immanencji i transcendencji. W młodości nauczył się grać na skrzypcach. Zaczął grać na ud w wieku 18 lat. W latach 2005-2010 studiował muzykę turecką w ITÜ Conservatory w Stambule (z Abdim Coskunem, Mutlu Torunem i Mehmetem Bitmezem). W 2020 roku ukończył studia magisterskie z Performance Art i Free Improvisation w Musik Akademie w Bazylei. Jego mentorami byli Alfred Zimmerlin i Fred Frith. Mieszka i pracuje w Bazylei, gra w różnych zespołach w całej Europie, komponuje muzykę do filmu i tańca.

THOMAS ROHRER

Pochodzi ze Szwajcarii, od 1995 roku mieszka w Sao Paulo. edukację muzyczną rozpoczął jako skrzypek, następnie studiował grę na saksofonie na Uniwersytecie w Lucernie. Jego praca z rabeką (skrzypce brazylijskie) i saksofonem sopranowym skupia się przede wszystkim na swobodnej improwizacji, ale można ją również znaleźć w dialogu z tradycyjną muzyką brazylijską. Jest częścią brazylijskiego kolektywu improwizacji Abaetetuba Black Cube SP oraz kilku projektów skupionych wokół Roba Mazurka. Regularnie współpracuje z: Philipem Somervellem i Ute Wassermann (Trio MUT), Michaelem Vorfeldem, Juçarą Marçalem, Hansem Kochem, Andreasem Trobollowitschem, Celio Barrosem, Saadetem Tuerkoezem, Terrym Dayem, André Damiao, Javierem Carmoną, Bellą i Audrey Chen. Ponadto współpracuje z mistrzem rabeki Nelsonem da Rabeca, który łączy tradycyjną muzykę z północno-wschodniej Brazylii ze swobodną improwizacją. Jego wybór nagrań terenowych z Brazylii i Szwajcarii został niedawno wydany nakładem Domizil Records. W ramach sceny muzycznej Sao Paulo zajmuje się również organizacją koncertów skupiających się na muzyce eksperymentalnej i tańcu.

LARA Süß

Pracuje z różnymi formami sztuki. Studiowała muzykę i ruch, jest wokalistką, śpiewaczką klasyczną, aktorką. Zajmuje się swobodną improwizacją. Obecnie jest członkinią różnych projektów, m.in. zespołu poetyckiego StimmSpiel. Tworzy również własne spektakle teatru muzycznego. Występowała w wielu różnych miastach Europy, m.in. w: Kopenhadze, Berlinie, Hamburgu, Bazylei, Wiedniu i Brukseli.

ANTENNA NON GRATA

Niezależne wydawnictwo płytowe powstałe z inicjatywny Tomasza Misiaka i Marcina Olejniczaka w 2017 roku. Początki działalności labelu wiązały się z potrzebą popularyzowania niszowej praktyki artystycznej związanej z wykorzystywaniem dźwięków generowanych przed radioodbiorniki w twórczości muzycznej. Kolejne wydawnictwa ewoluowały w stronę prezentowania elektronicznej muzyki eksperymentalnej, swobodnej improwizacji oraz estetyki noise. Ścieżki te pozwalają na zachowanie otwartości oraz pielęgnowanie różnorodności w kontekście niestandardowych działań z dźwiękiem. Nakładem oficyny ukazało się do tej pory ponad 40 albumów (na płytach CD, kasetach i w domenie cyfrowej).