Przejdź do treści
Wieża-archiwum 10 maja 18:00

Spotkanie z Patrykiem Lichotą „O teleobecności w sztuce i przestrzeni społecznej”

Patryk Lichota, dzięki interdyscyplinarnemu spojrzeniu łączącemu refleksję antropologiczną, filozoficzną, estetyczną i medioznawczą, w kompetentny sposób, oparty na oryginalnej perspektywie badawczej, erudycji oraz wysokich umiejętnościach krytycznej analizy tekstów kultury, przedstawia problematykę teleobecności rozumianej jako proces „transpozycji obecności”.

Sytuując swoją refleksję w obszarze archeologii mediów, autor podkreśla, iż możliwa za sprawą technologii transgresja „naturalnej” obecności podmiotu, dążenie do zmiany, poszerzania, otwarcia indywidualnej percepcji na nowe perspektywy, poszukiwanie nowych form poznania zarówno siebie, jak i zewnętrznego świata – powinna być postrzegana jako konstytutywne pragnienie człowieka. W tym ujęciu technologie elektroniczne i cyfrowe rozumiane są jako kolejny etap ewolucji praktyk transgresyjnych.

Na spotkanie z Patrykiem Lichotą poświęcone zagadnieniu teleobecności zapraszamy do Galerii Wieża Ciśnień we wtorek 10 maja o 18:00. Wstęp wolny. Do zobaczenia!

Patryk Lichota – muzyk, kompozytor, artysta multimedialny, producent muzyczny, kurator. Absolwent Kulturoznawstwa i Muzykologii UAM w Poznaniu. Doktor nauk o sztuce w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów, wykładowca na kierunku Media Interaktywne i Widowiska, w Akademii Sztuki w Szczecinie, na kierunku Intermedia Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, członek centrum badawczego UAM HAT Center. Dyrektor artystyczny i producent festiwalu muzyki improwizowanej FRIV. Współorganizator Festiwalu Słuchowisk. Autor muzyki teatralnej, słuchowisk, twórca instalacji multimedialnych (m.in. Cyborganic Plants, Omnihype, Oda di Neuro, Laseroom). Kompozytor muzyki do filmów „The Case of Josephine H.” (2014) oraz „Trucizna i 16” (2017), „Hybryda” (2018) I. Gustowskiej oraz „Transandino” i „Pierogarnia” K. Piaseckiego. Twórca spektakli „Strange Lóóp”, „Lightskin”, „Audfit”, „Echo Clickers. Laserflesh”, „Kserotyka Nielotów”, „Nuż w Słuhu”, „Mrówcza Fuga”. Autor projektu muzyki tanecznej dla niesłyszących – DEAFINVIBE. Twórca projektu live video Fonoleptic, autor teledysków i oprawy wizualnej koncertów, spektakli teatralnych oraz przestrzeni VR. W swojej pracy naukowej zajmuje się wirtualną rzeczywistością i teleobecnością, cybereschatologią, interaktywnością, sound art i soudn design, teorią nowych mediów i gier wideo. Autor książek naukowych: „Tradycje hałasu w sztuce dźwięku” (2015) oraz „Transpozycje obecności w sztuce mediów – od telekinezy do teleobecności” (2020).