Przejdź do treści
Wydarzenia 24 listopada 2021 18:00

Środy z Kinem Niezależnym – Objazdowa Etiuda & Anima

Jesienne seanse Środy z kinem niezależnym zaprogramowaliśmy wraz z Międzynarodowym Festiwalem ETIUDA & ANIMA. To duże wydarzenie od 27 lat corocznie odbywa się w Krakowie. Jego założeniem jest konfrontacja osiągnięć studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata z dorobkiem twórców animacji artystycznej – zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych. Centralnym, corocznym punktem imprezy są dwa tytułowe konkursy, w ramach których przyznaje się: w rywalizacji studenckiej obejmującej etiudy fabularne i dokumentalne – Złote, Srebrne i Brązowe Dinozaury oraz Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej festiwalu, zaś w rywalizacji twórców animacji – Złote, Srebrne i Brązowe Jabberwocky i dodatkowo Specjalnego Złotego Jabberwocky’ego dla najlepszej animowanej, studenckiej etiudy festiwalu. Rokrocznie wręczana jest też nagroda Specjalnego Złotego Dinozaura dla wybitnego pedagoga i zarazem czynnego, odnoszącego artystyczne sukcesy twórcy.

Od wielu lat, po zakończeniu festiwalu, organizowane są prezentacje filmów nagrodzonych w kraju i za granicą w ramach imprezy Objazdowa Etiuda&Anima. Właśnie w ramach tej akcji w konińskim kinie kameralnym CKiS w październiku i listopadzie pokażemy krótkometrażowe produkcje wyróżnione w ubiegłorocznej pandemicznej edycji, która odbyła się online.

W programie:

Zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn, na pierwszym planie starszy, z wąsami i brodą, na drugim młodszy, z plastrem na nosie.
Kadr z filmu „Granica”

Granica/Frontier/Hranice, reż. Damián Vondrášek, scen. Damián Vondrášek, Lukáš Csicsely, produkcja: Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze – FAMU,  Czechy 2020, 28’33” (wyróżnienie jury konkursu ETIUDA)

Czeska granica. Strażnicy łapią grupę nielegalnych imigrantów. Jednemu chłopcu udaje się uciec. Dowódca próbuje rozwiązać problem, postępując zgodnie z regułami, te jednak powoli wchodzą w konflikt z jego sumieniem.

Animacja. Ekran podzielony na dwie połowy. Jedna przedstawia postać ludzką stojącą na głowie z  podkurczonymi nogami. Druga połowa przedstawia pół ludzkiej twarzy odbitej w lustrze i fragment kaloryfera w łazience.
Kadr z filmu „Idę po Papierosy”

Idę po Papierosy/I’m Going Out for Cigarettes/Je sors acheter des cigarettes, reż. Osman Cerfon, Francja 2018, 13’35” (Srebrny Jabberwocky konkursu ANIMA)

Dwunastolatek Jonathan mieszka z siostrą, mamą i kilkoma mężczyznami. Wszyscy oni mają te same twarze i gnieżdżą się w szafach, szufladach, telewizorach…

Zdjęcie przedstawia drzewa w lesie i w odległym planie ludzką postać w jasnej koszuli
Kadr z filmu „Między miejscami”

Między miejscami/In Between Spaces, reż. Don Senoc, produkcja: Unibersidad ng Pilipinas, Filipiny 2018, 18’29” (nagroda publiczności konkursu ETIUDA)

Jun jest rolnikiem, który mieszka w pobliżu pola ananasów ze swoją matką Ditą i bratem Mako. Ciotka z Manili, która nie może mieć własnych dzieci, proponuje, że zaadoptuje Mako, a w zamian zapewni mu dobre życie. Jun i Mako w perspektywie zbliżającego się rozstania próbują jak najlepiej wykorzystać pozostały im wspólny czas.

Na zdjęciu na tle błękitnego nieba i białych chmur widoczny jest fragment czapli
Kadr z filmu „Pod Lodem”

Pod Lodem/Under the Ice/Sous la Glace,reż. Milan Baulard, Ismail Berrahma, Flore Dupont, Laurie Estampes, Quentin Nory, Hugo Potin, Francja 2019, 6’47” (Specjalny Złoty Jabberwocky konkursu ANIMA)

Zimową porą czapla łowi w jeziorze ryby.

Mody mężczyzna w czapce z daszkiem,  w białej koszulce z krótkimi rękawami na tle wieżowca.
Kadr z filmu „Koktajl Masel Tov”

Koktajl Masel Tov/Masel Tov Cocktail, reż. Arkadij Khaet, Mickey Paatzsch, scen. Arkadij Khaet, Merle Kirchhoff, produkcja: Filmakademie Baden-Württemberg, Niemcy 2019, 29’57” (wyróżnienie jury konkursu ETIUDA, wyróżnienie FICC, nagroda jury studenckiego konkursu ETIUDA)

Składniki: 1 Żyd, 12 Niemców, 50 ml kultury pamięci, 30 ml stereotypów, 2 łyżeczki patriotyzmu, 1 łyżeczka Izraela, 1 falafel, 5 kamieni pamięci, szczypta antysemityzmu.

Rysunek ośmiornicy na kartce z zeszytu w linie. Każde ramię ośmiornicy ma rękawicę bokserską.
Kadr z filmu „Wielki smutek”

Wielki smutek/The Great Malaise/Le mal du sičcle, reż. Catherine Lepage, Kanada 2020, 5’19” (nagroda publiczności konkursu ANIMA)

Głosem spoza kadru młoda kobieta usiłuje opisać siebie i swoje życie w jak najlepszym świetle, tak jak oczekuje tego społeczeństwo. Jednak film opowiada inną historię, dojmująco ukazując silny lęk wywołany dążeniem do doskonałości i pogonią za szczęściem. Film jest jednocześnie zabawny i wzruszający, jednak przede wszystkim głęboko ludzki.

Łączny czas: 103’