Teatr Polska 2014
Program TEATR POLSKA został zainicjowany w 2009 roku w celu ułatwienia dostępu do oferty polskich teatrów poprzez zintensyfikowanie ich mobilności i umożliwienie prezentacji spektakli w ośrodkach mających utrudniony dostęp do kultury.
W ramach programu teatry instytucjonalne, niezależne i stowarzyszenia mogą ubiegać się o dofinansowanie prezentacji spektaklu w małych miejscowościach, w których nie ma teatru instytucjonalnego, ale które posiadają infrastrukturę umożliwiającą prezentację przedstawienia. Inspiracją dla powstania TEATR POLSKA był Teatr Reduta Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, który w okresie Drugiej Rzeczpospolitej organizował tournées spektakli po ziemiach polskich.
W repertuarze znalazła się wówczas klasyka światowa (Szekspir, Molier) oraz polski repertuar – dawny i współczesny (Słowacki, Fredro, Żeromski). Przedsięwzięcie miało na celu zaktywizowanie środowisk małych miasteczek i przybliżenie mieszkańcom najważniejszych osiągnięć kultury polskiej w tamtym okresie. Objazdy odbywały się sezonowo w okresie zimowym i letnim.
W tym roku w ramach projektu zaprezentowanych zostanie aż 19 spektakli , 5 z nich znajduje w ofercie teatralnej CKiS – DK Oskard.
7.09.2014 Brzydkie Kaczątko z Teatru Miniatura z Gdańska
Klasyczna bajka Hansa Christiana Andersena staje się punktem wyjścia do opowiedzenia o odmienności, tolerancji i poszukiwaniu własnej tożsamości. Przypomina wszystkim, że inne nie znaczy brzydkie. Dodatkową wartością spektaklu jest jego atrakcyjna, nowoczesna forma inspirowana chińskim teatrem cieni. Widzowie poznają dzięki temu fascynującą kuchnię teatralną, w oryginalny sposób wykorzystującą w tym spektaklu rzutniki pisma oraz takie elementy codzienności, jak woda, ziarna, piasek czy barwniki. Obcowanie z teatralnym warsztatem może stać się tym samym impulsem do rozwoju dziecięcej kreatywności, zachęcić do eksperymentów i wzmocnić odwagę tworzenia.
4.10.2014 Marzenie Nataszy z Teatru im. Stefana Jaracza z Łodzi
Poruszający zapis emocjonalnego okaleczenia, destrukcji osobowości i samotności. Banina i Wiernikowa – dwie szesnastoletnie Natasze, które różni niemal wszystko: pochodzenie, status społeczny, zainteresowania i plany na przyszłość. Łączy zaś silnie, aż do skrajności, rozwinięty egoizm i całkowita bezwzględność w obronie swojego status quo. Obie walczą o siebie, obie mają te same marzenia – przeżyć prawdziwe uczucie i być kochaną…reżyseria: Nikołaj Kolada obsada: Agnieszka Skrzypczak, Karol Puciaty
Nikołaj Kalada to obecnie najbardziej znany współczesny dramaturg rosyjski, także aktor i reżyser, laureat wielu rosyjskich i międzynarodowych nagród. W Polsce najbardziej znane są jego sztuki: “Merylin Mongoł” i “Martwa królewna”. W Polsce reżyserował sztuki w teatrach m.in. w Łodzi i Gdańsku.
17.10.2014 Liza Centrum Kultury, Scena Prapremier In Vitro, Lublin
na podstawie opowiadania „Wieczny mąż” Fiodora Dostojewskiego
W trakcie jednej z bezsennych nocy do drzwi Aleksy Iwanowicza Wielczaninowa zakrada się Paweł Pawłowicz Trusocki, przypominając mu bolesną przeszłość. Intruz, powołując się na dawną „przyjaźń” jego zmarłej żony Natalii z Wielczaninowem oraz nim samym, wciąga go w pokrętną, przewrotną grę, w której stawką jest kilkuletnia dziewczynka, Liza – owoc romansu Aleksy Iwanowicza z żoną Trusockiego. Liza, krzywdzona, dręczona, zastraszana, wyrwana siłą ze znanego jej środowiska i porzucona, staje się ofiarą niezrozumiałego dla dziecka konfliktu dorosłych. obsada: Mariusz Bonaszewski, Jarosław Tomica, Matylda Damięcka, Dominika Podsiadła
28.11.2014 Piszczyk Teatr Polski, Poznań
Obywatel Piszczyk to prawdziwie polski bohater XX wieku. Pragnie być wzorowym obywatelem polskiego państwa, stara się dostosować do wszystkich norm i wzorców dyktowanych przez narodową i kulturową rzeczywistość. Jego konformizm nie wpisuje się w pędzącego ducha historii, zmieniające się warunki polityczne i społeczne. Zawsze jednak przegrywa i nigdy nie udaje mu się być normalnym, przeciętnym obywatelem. Twórcy spektaklu wskrzeszają postać Jana Piszczyka i starają się pokazać go w dzisiejszej przestrzeni społecznej i politycznej, począwszy od lat 80. po pierwszą dekadę XXI wieku. Kim byłby dziś Jan Piszczyk? A może wszyscy po trochu jesteśmy takimi tragikomicznymi konformistami?
30.11.2014 Burza, Studio Teatralne Koło/Teatr Ochoty, Warszawa
wg Williama Shakespeare’a
obsada: Wiktoria Gorodeckaja (Teatr Narodowy), Bartłomiej Bobrowski (Teatr Narodowy), Wiktor Korzeniewski, Mateusz Rusin (Teatr Narodowy), Henryk Talar
Reżyser podąża tropem pięciu postaci z szekspirowskiej „Burzy”. Kameralna forma przedstawienia skupia intrygę całego dramatu jak w soczewce, a wypreparowane fragmenty tekstu tworzą okazję do wnikliwego studium relacji córka-ojciec oraz wypróbowywania granicy pomiędzy iluzją i rzeczywistością. Bohaterowie „Burzy” przypominają osobliwości rodem z filmów Federico Felliniego. Bliżej im do aktorów z jarmarcznej budy teatralnej niż potomków rodziny królewskiej. Wszyscy podlegają reżyserskiej wizji Prospera, a ta często bywa zaskakująca i nieprzejednana. W scenariuszach stworzonych przez starego maga opiekuńczość miesza się z zaborczością, a bezwarunkowa miłość z pokusą kontroli. Wyspa przestaje być wyspą. Realność traci kształty i kontury.