Teatr Polska 2024: IFIGENIA ZE SPLOTT
Gary Owen, walijski dramatopisarz, opowiada w swoim monodramie Ifigenia ze Splott historię niezwykłego przeistoczenia. Bohaterka sztuki to młoda kobieta. Utrzymuje się z zasiłku socjalnego, nie stroni od alkoholu, jest wulgarna. Nienawidzi świata i ludzi. Szybko okazuje się jednak, że jest postacią o wiele bardziej złożoną. Jest w niej bowiem wściekłość, jest agresja i furia, ale jest także, i przede wszystkim, wielki strach przed samotnością i ogromna potrzeba miłości. Tej ostatniej udaje jej się zaznać. I choć tylko przelotnie, staje się ona punktem zwrotnym w życiu dziewczyny. Chociaż wszystko wskazuje na to, że po jego przekroczeniu, załamie się ostatecznie, ona podejmuje wyzwanie rzucone przez los. Wychodzi z tego starcia odmieniona. Nie szczęśliwsza, ale na pewno spokojniejsza, mądrzejsza, uszlachetniona przez tragedię, która ją spotkała. Wiele musiała stracić, aby z totalnego zniszczenia, jakim naznaczona była jej pozbawiona nadziei, pełna gniewu i goryczy egzystencja, ocalić siebie.
Bilet: 25 zł
Bilet grupowy (od 10 osób) do kupienia tylko w kasie DK Oskard: 20 zł
RECENZJE:
„Naprawdę trudno polubić tę dziewczynę. Spotykamy takie w nocnych autobusach albo na chodnikach blokowisk. Są głośne, wyzywająco patrzą w oczy, ciągle się z kimś kłócą, z przyjaciółką, z chłopakiem […]. Zwykle szybko je mijamy, ciągniemy instynktownie nasze dzieci za ręce. Gary Owen jednak przystaje i próbuje zrozumieć. Wchodzi pod chropowatą, kolczastą powierzchnię postaci i odkrywa dramat”. | Feliks Platowski, Teatr
„Nieczęsto spotyka się sztukę, która posługuje się wulgarną prowokacją w sposób uzasadniony, a przede wszystkim osiągający zamierzony cel. A tej opowieści jest bezsprzecznie najwyższy, bo dotyczy życia nienarodzonego. I chyba to jedyne w kraju tak dobre przedstawienie, które może chwycić za serce zarówno zdecydowanych przeciwników aborcji, jak i ich zagorzałych zwolenników”. | Sylwia Krasnodębska, Gazeta Polska Codziennie
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi
czas trwania: 90 minut
grupa wiekowa: młodzież od 16. roku życia i dorośli
OBSADA:
Agnieszka Skrzypczak
INNI REALIZATORZY:
reżyseria, tłumaczenie, opracowanie muzyczne: Filip Gieldon
scenografia, kostiumy: Adrianna Gołębiewska
reżyseria światła: Piotr Żurawski
muzyka: Filip Gieldon
inspicjentka, suflerka: Marta Baraszkiewicz