Teatr Polska 2024: Q&A
Jak wyobrażasz sobie idealny dzień?
Jak oceniasz swoją relację z matką ?
Śmierć którego członka rodziny byłaby dla ciebie najgorsza? Dlaczego?
W 1997 roku psycholog Arthur Aron opublikował artykuł „The Experimental Generation of Interpersonal Closeness”. W swoich badaniach Aron zebrał 36 pytań przeznaczonych do dialogu między dwojgiem nieznajomych, a pytania stopniowo stawały się coraz bardziej osobiste. Według badania otwartość na drugą osobę i postawienie się w sytuacji bezbronności rozwija silną intymność, która prowadzi do natychmiastowej miłości.
5 tancerzy… 36 pytań…
Czy chciałbyś być sławny? Kiedy ostatnio śpiewałeś dla siebie? Dla kogoś innego? Jakie jest twoje najstraszniejsze wspomnienie? Ujawnienie osobowości, życia i doświadczeń w kameralnym wydarzeniu tanecznym. Praca „Q&A” autorstwa Rachel Erdos powstała w 2017 roku w Tel Awiwie w Izraelu. Polska edycja spektaklu powstała wyłącznie dla i we współpracy z Living Space Theatre.
Praca Rachel odniosła duży sukces i spotkała się z uznaniem widzów i krytyków, a w ostatnim czasie została zaprezentowana nie tylko w Polsce, ale i na Cyprze, w Grecji, Izraelu, Włoszech i Singapurze we współpracy z wieloma wybitnymi tancerzami z całego świata. Stało się jasne, że pytania te mogą stanowić ramy dla wielu prac. Te same pytania za każdym razem zostają zadane różnym wykonawcom. Ich odpowiedzi są bardzo indywidualne, co sprawia, że każdorazowo powstaje zupełnie nowa praca. Rachel Erdos miała okazję stworzyć kilka rodzajów tej pracy, pierwszą w IL Young Dance Company w Szwecji, kolejną podczas programu szkoleniowego RESEARCH w Izraelu, a dalej następną tuż przed pandemią w Backhaus Dance Company, Orange County, USA.
Uniwersalne połączenie przekazu pozawerbalnego i werbalnego oraz temat emocji dotyczący każdego człowieka pozwala na to, aby spektakl trafił do widza w każdym wieku, o każdej tożsamości, narodowości, normatywności, pozanormatywności czy do osób z niepełnosprawnością, do osób ze środowisk wykluczonych. Przystępny temat oraz inkluzywność spektaklu wpływa pozytywnie na rozwój różnorodnej widowni i kształcenie kompetencji odbiorców sztuki tańca w Polsce.
Bilet: 25 zł
Bilet grupowy (od 10 osób) do kupienia tylko w kasie DK Oskard: 20 zł
RECENZJE:
„50 minut spektaklu uspokaja i wzrusza. Widz czuje się wzbogacony, wzmocniony i zaczyna podchodzić do własnych emocji bez uprzedzeń i ze zrozumieniem. (… ) Forma teatru tańca (…) opowiada o wewnętrznych rozterkach i pragnieniach; o tym, co najważniejsze i najgłębiej skrywane. Ciało przemawia równie zrozumiale jak słowo. Szczerość przeplata się z humorem, czułość – z radością, a zakłopotanie – z serdecznością”. | Magdalena Malska, taniecpolska.pl
„Różnorodność użytych w spektaklu środków wyrazu stymuluje wyobraźnię widzów. Status wypowiadanych słów, ruchu czy muzyki nie różni się, co zwraca uwagę widowni na komunikację niewerbalną – słowa nie zawsze są adekwatnymi przekaźnikami myśli i uczuć”. | Julia Lizurek, czaskultury.pl

IMSPACE Stowarzyszenie Imagination Space Center
czas trwania: 60 min
grupa wiekowa: wszyscy
OBSADA:
Dominik Więcek, Mikołaj Karczewski, Monika Witkowska, Natalia Dinges, Paweł Kozłowski
INNI REALIZATORZY
Reżyseria: Rachel Erdos
Koncept i choreografia: Rachel Erdos
scenografia: Rachel Erdos
choreografia: Rachel Erdos
muzyka: Alon Peretz
dramaturgia: Rachel Erdos
Reżyseria świateł: Paweł Murlik
Reżyseria dźwięku: Alon Peretz
Produkcja: Living Space Theatre
Współorganizator: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy: Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii, Lubelski Teatr Tańca, Centrum Kultury w Lublinie