Wydawnictwo muzyczne: WC Ei8ght: ZONA ELECTRONICA
Nakładem Centrum Kultury i Sztuki w Koninie ukazała się kolejna kompilacja artystów prezentowanych w Galerii CKiS „Wieża Ciśnień” zatytułowana WC Ei8ght: ZONA ELECTRONICA. Wydawnictwo powstało we współpracy z Fundacją artystyczną Kosmos z Torunia i oficyną Zoharum.
„Technologia nie jest zaraźliwa, ale rozprzestrzenia się szybciej od epidemii.”
Stanisław Lem
Wiek XX przyniósł wiele istotnych wynalazków, które przyczyniały się do rozwoju coraz to doskonalszych technologii. Wymieńmy chociażby radio, komputer czy Internet, które antycypowały nowoczesne zjawiska kulturowe i cywilizacyjne. Muzyka elektroniczna jest także wynalazkiem XX wieku. I jak stwierdził Marcin Borchardt w pejzażu współczesnej kultury. Od dnia narodzin jest trwale związana z postępem technicznym, nowymi technologiami, które determinują jej rozwój”.
Na obecnym etapie muzyka elektroniczna daje możliwość niezwykle precyzyjnego sterowania cyfrowego, zaawansowanej syntezy dźwięku i nieograniczonego zwiększania pojemności audiosfery. Ta kompilacja stanowi jedną z niedużych map elektronicznego terytorium pozwalającej na wprowadzenie innych jakości do indywidualnych mikroświatów sonicznych. Jej tytuł wprost odwołuje się do utworu pt. „Zona Electronica” z płyty „Flux” (2018) – nagranego przez duet KAPITAL (Jakub Ziołek, Rafał Iwański) wraz z weteranem francuskiej muzyki elektronicznej i filozofem Richardem Pinhasem. Album tria w swojej genezie stanowił dźwiękową metaforę procesu przepływu, poszukiwań, eksperymentów oraz dystopii. Stanisław Lem uważał, że „przyszłość będzie najprawdopodobniej spoczywała pomiędzy skrajnościami piekieł technologicznie ziszczonych i rajów zbudowanych harmonijnie”, co przekornie podpowiadało, żeby pokazać, że te opozycje nie muszą być deterministyczne, a istnieje także coś między nimi, jak rodzaj równowagi między tym, co techniczne i tym, co pierwotne (nietechnologiczne).
„ZONA ELECTRONICA” to zbiór nagrań studyjnych artystek i artystów muzyki elektronicznej i elektroakustycznej mieszkających w Polsce lub wywodzących się z naszego kraju. Na płycie znalazły się wyłącznie utwory premierowe, wszystkie nagrane w 2021 r. Podobnie jak w przypadku poprzednich wydawnictw jest to mini-przewodnik zapraszający do zapoznania się z twórczością tych, których już słuchaliśmy w Koninie lub twórców którzy w przyszłości wystąpią w „Wieży Ciśnień”. (R. Brzęcki/R. Iwański)
Autorką grafiki-kolażu na okładce płyty jest Ewa Bińczyk – artystka sztuk wizualnych, adiunkt w Katedrze Technologii i Technik Sztuk Plastycznych na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu

01. D I D – Respect
02. CLINAMEN – Stojan
03. KOMPOZYT – Hundred Steps to Ragusa
04. PIN PARK – LSP
05. AQUAVOICE – Fields of Dreams
06. HUBERT HEATHERTOES – The Sways of Momentarily Insights
07. JEFF GBUREK – Power Over Energy As a Form of Pollution
08. FISCHERLE – Mniam
09. MAMMOTH ULTHANA – Air
10. AB INTRA – Aenigma
11. MIKE MAJKOWSKI – Przyimek
12. VOICES OF THE COSMOS – Saturn II
13. KAMIL KOWALCZYK – Medytacja Kosmiczna
14. JOANNA JOHN – Magical Skinned Alive Animal
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w Anxious Musick Magazine
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w Music You Need To Hear
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w Polifonia Blog Polityka
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w „Vital Weekly”