Przejdź do treści
Wydawnictwa luty 2022

Wydawnictwo muzyczne: WC Ei8ght: ZONA ELECTRONICA

Nakładem Centrum Kultury i Sztuki w Koninie ukazała się kolejna kompilacja artystów prezentowanych w Galerii CKiS „Wieża Ciśnień” zatytułowana WC Ei8ght: ZONA ELECTRONICA. Wydawnictwo powstało we współpracy z Fundacją artystyczną Kosmos z Torunia i oficyną Zoharum. 

 „Technologia nie jest zaraźliwa, ale rozprzestrzenia się szybciej od epidemii.”

Stanisław Lem

Wiek XX przyniósł wiele istotnych wynalazków, które przyczyniały się do rozwoju coraz to doskonalszych technologii. Wymieńmy chociażby radio, komputer czy Internet, które antycypowały nowoczesne zjawiska kulturowe i cywilizacyjne. Muzyka elektroniczna jest także wynalazkiem XX wieku. I jak stwierdził Marcin Borchardt w pejzażu współczesnej kultury. Od dnia narodzin jest trwale związana z postępem technicznym, nowymi technologiami, które determinują jej rozwój”.

Na obecnym etapie muzyka elektroniczna daje możliwość niezwykle precyzyjnego sterowania cyfrowego, zaawansowanej syntezy dźwięku i nieograniczonego zwiększania pojemności audiosfery. Ta kompilacja stanowi jedną z niedużych map elektronicznego terytorium pozwalającej na wprowadzenie innych jakości do indywidualnych mikroświatów sonicznych. Jej tytuł wprost odwołuje się do utworu pt. „Zona Electronica” z płyty „Flux” (2018) – nagranego przez duet KAPITAL (Jakub Ziołek, Rafał Iwański) wraz z weteranem francuskiej muzyki elektronicznej i filozofem Richardem Pinhasem. Album tria w swojej genezie stanowił dźwiękową metaforę procesu przepływu, poszukiwań, eksperymentów oraz dystopii. Stanisław Lem uważał, że „przyszłość będzie najprawdopodobniej spoczywała pomiędzy skrajnościami piekieł technologicznie ziszczonych i rajów zbudowanych harmonijnie”, co przekornie podpowiadało, żeby pokazać, że te opozycje nie muszą być deterministyczne, a istnieje także coś między nimi, jak rodzaj równowagi między tym, co techniczne i tym, co pierwotne (nietechnologiczne).

„ZONA ELECTRONICA” to zbiór nagrań studyjnych artystek i artystów muzyki elektronicznej i elektroakustycznej mieszkających w Polsce lub wywodzących się z naszego kraju. Na płycie znalazły się wyłącznie utwory premierowe, wszystkie nagrane w 2021 r. Podobnie jak w przypadku poprzednich wydawnictw jest to mini-przewodnik zapraszający do zapoznania się z twórczością tych, których już słuchaliśmy w Koninie lub twórców którzy w przyszłości wystąpią w „Wieży Ciśnień”. (R. Brzęcki/R. Iwański)

Autorką grafiki-kolażu na okładce płyty jest Ewa Bińczyk – artystka sztuk wizualnych, adiunkt w Katedrze Technologii i Technik Sztuk Plastycznych na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu

Zdjęcie przedstawia kilka płyt CD w otwartym i zamkniętym opakowaniu.
fot. Maciej Sypniewski

01. D I D – Respect

02. CLINAMEN – Stojan

03. KOMPOZYT – Hundred Steps to Ragusa

04. PIN PARK – LSP

05. AQUAVOICE – Fields of Dreams

06. HUBERT HEATHERTOES – The Sways of Momentarily Insights

07. JEFF GBUREK – Power Over Energy As a Form of Pollution

08. FISCHERLE – Mniam

09. MAMMOTH ULTHANA – Air

10. AB INTRA – Aenigma

11. MIKE MAJKOWSKI – Przyimek

12. VOICES OF THE COSMOS – Saturn II

13. KAMIL KOWALCZYK – Medytacja Kosmiczna

14. JOANNA JOHN – Magical Skinned Alive Animal

Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w Anxious Musick Magazine
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w Music You Need To Hear
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w Polifonia Blog Polityka
Recenzja kompilacji „Zona Electronica” w „Vital Weekly”