Przejdź do treści
Centrum Wieża ciśnień Aktualności do14 marca 2025 10:00 - 18:00

Wystawa prac Dariusza Przewięźlikowskiego „Dom otwarty”

Galeria CKiS Wieża Ciśnień OFF GALLERY zaprasza do CKiS przy ul. Okólnej na wystawę prac Dariusza Przewięźlikowskiego „Dom otwarty”.

Wystawę otwieramy 14 lutego o g. 18.00, wstęp wolny.

Pozostałe dni zwiedzania biletowane – 10 zł. Zapraszamy do 14 marca, od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.

Uwaga! 20, 25 lutego i 4 marca ekspozycja nieczynna.

Dariusz Przewięźlikowski – urodzony w 1968 w Barlinku. Dyplom z ceramiki architektonicznej (1997) ASP Gdańsk. Kurator Toruńskich Międzynarodowych Sympozjów Malarskich Malownicza Barbarka, w latach 1999 – 2006 kurator Międzynarodowego pleneru ceramicznego Barlinek – Piękno Ukryte. Jest członkiem ZPAP PSU Okręg Toruński. Uprawia rzeźbę ceramiczną i malarstwo. Wystawy indywidualne i grupowe w Australii, Austrii, Holandii, Chorwacji, Niemczech, Belgii, Danii, Grecji, Tunezji, Turcji, Włoszech, Szwajcarii, Szwecji, Korei Południowej, Estonii, Gruzji, Francji, Mołdawii, Bułgarii i w Polsce.

Od 2012 Prezes Związku Polskich Artystów Plastyków Polska Sztuka Użytkowa Okręg Toruński
2008 Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Torunia
2020 Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami
2025 Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami

W najnowszym cyklu toruńskiego ceramika i malarza zatytułowanym „Dom otwarty” twórca sięga do metafory domu nie tylko w szeroko pojętym społecznym kontekście, ale również jako rodzaju prywatnej mitologii budowanej dzięki formom przestrzennym w sprzężeniu z przedmiotami stanowiącymi materię biografii osobistej. Powołując się na perspektywę symboliczno-psychologiczną, w której, zgodnie z definicją Słownika Symboli Literackich, dom jawi się „jako rejon uporządkowany, który jest symbolem kosmosu i kosmicznego ładu. Jest także symbolem ludzkiego ciała, które użycza schronienia duszy; w teorii psychoanalitycznej symbolika domu jest bardziej rozbudowana – fasada odpowiada wyglądowi, dach – głowie, umysłowi lub świadomości, piwnica popędom, a kuchnia przemianom fizycznym”.

Jak zaznacza toruński artysta: „Dla mnie dom w swych granicach to zapis wspomnień rodzinnego albumu, ale również obserwacja życia społecznego, dokumentacja czasu przeszłego i teraźniejszego, który jutro będzie wspomnieniem”. Czas jego zdaniem zmierza w jednym kierunku, oddalając nas od wczorajszych wydarzeń i dlatego dom w jego odczuciu stanowi symbol pamięci. Stare strychy pełne nieprzydatnych ówczesnym mieszkańcom rzeczy stanowią nośnik pamięci, którym się inspiruje. Ilustracja przepływu czasu to symboliczny zapis tego, co wydarzyło się wczoraj i tego, co wydarza się dziś, a jutro będzie już tylko wspomnieniem.

Prace prezentowane na wystawie „Dom otwarty” mają charakter kameralny, obiekty wykonane są w najbliższej Dariuszowi Przewięźlikowskiemu technice ceramicznej. Medium, którym się posługuje, to przede wszystkim wypalona, szkliwiona i angobowana masa ceramiczna. Oprócz ceramiki, zobaczymy również miniatury tkackie nazwane przez artystę tekstyliami.