STREFA INTERESÓW
„Strefa interesów” to wybitna, w całości zrealizowana w Polsce, nowatorska reinterpretacja kina Zagłady, nagrodzona Grand Prix na festiwalu w Cannes oraz nominowana do Oscara w 5 kategoriach, w tym dla Najlepszego Filmu.
W „Strefie interesów” brytyjski reżyser Jonathan Glazer przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller) oraz czwórką dzieci i psem mieszkają w przestronnym, pedantycznie czystym domu z wypielęgnowanym ogrodem i szklarnią. Celebrują rodzinne obiady, marzą o wakacjach w ukochanych Włoszech. W weekendy lubią popływać kajakami lub pospacerować po lesie z przyjaciółmi. Jednak zza ścian ich domu często dobiegają niepokojące odgłosy, a czasem rozpaczliwe krzyki, ponieważ Rudolf Höss jest komendantem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.
Przedmiot: godzina wychowawcza
Temat: Wpływ ideologii terroru na system wartości
Czas: 60 minut
Cele zajęć. W trakcie zajęć uczeń:
- rozważa i dogłębnie analizuje zagadnienie kształtowania się systemu wartości w życiu człowieka;
- jest pobudzany do refleksji na temat wpływu wyznawanej ideologii i ideologicznego światopoglądu na system wartości;
- jest pobudzany do refleksji na temat legitymizacji okrucieństwa przez ideologie terroru (przykład nazizmu);
- jest pobudzany do świadomego i krytycznego odbioru dzieł kultury (film), ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych;
- rozważa temat ludzkich zachowań i postaw w kontekście historycznych oraz współczesnych zjawisk i problemów;
- analizuje teksty kultury i ich narracje na temat zachowań ludzi w obliczu terroru wojny;
- ćwiczy udział w dyskusji i obronę własnego zdania.
Przedmiot: język polski
Temat: Róże sposoby opowiadania o obozie Auschwitz-Birkenau. „Strefa interesów” w reż. Jonathana Glazera i opowiadanie Tadeusza Borowskiego „Ludzie, którzy szli”.
Czas trwania: 90 minut
Cele lekcji. Uczeń / uczennica:
- w interpretacji tekstów kultury wykorzystuje wiedzę o kontekstach;
- doskonali umiejętności świadomego odbioru tekstu kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym i aksjologicznym;
- wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym, poznawczym);
- określa problematykę utworu;
- analizuje sceny i kadry z filmu pod kątem tematu;
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z tekstem audiowizualnym.