Przejdź do treści
Wieża-archiwum 2 kwietnia - 11 maja 2016

Malarstwo Beaty Ewy Białeckiej „AKUPIKTURY”

Malarstwo Beaty Ewy Białeckiej to wielowarstwowy i nasycony głęboką refleksją traktat o kobiecie i jej kondycji we współczesnej rzeczywistości. Artystka w całym swoim dorobku kreuje wizerunek kobiety w nieustannym dialogu zarówno z tradycyjną ikonografią chrześcijańską, stereotypowo dekretującą biblijną Ewę jako symbol grzechu, jak i z ikonosferą kultury popularnej czy światem reklamy. Białecka wnikliwie bada role płciowe, by w efekcie, w sobie tylko właściwy sposób, poddać je de(kon)strukcji i pokazać z nowej, nieoczywistej już perspektywy. Dyskutuje kwestię kondycji współczesnego człowieka wobec tyranii możliwości 1), pułapek konsumpcyjnego świata i presji bycia fashionable. (…)

Malarstwo Beaty Ewy Białeckiej, manieryczne w pozytywnym sensie tego słowa, wciąż podlega przemianom i przekracza kolejne horyzonty: zarówno pod względem przekazywanych treści, coraz bardziej wpisując się w nurt postfeministycznej sztuki krytycznej, jak i pod względem formy malarskiej, która ostatnio została uzupełniona przez haft. Porusza problematykę niezwykle aktualną w obecnych czasach jak chociażby fascynacja modami i uwikłanie współczesnego człowieka w sidła must have. Na polskiej scenie artystycznej twórczość Białeckiej jest niepowtarzalnym i szalenie oryginalnym zjawiskiem.

Fragmenty tekstu Prof. dr hab. Marty Smolińskiej „Wyszywanie post-feminizmu.
Malarstwo Beaty Ewy Białeckiej jako sztuka krytyczna.”

______________________
1) Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, wyd. II, Warszawa 2000, s. 220.

dolorosa2
Beata Ewa Białecka – urodzona w 1966 r. w Mikołowie. Studia na Wydziale Malarstwa Sztalugowego ASP w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego.

Nagrodzona złotą odznaką Primus Inter Pares ASP w Krakowie. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska oraz trzykrotnie stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego. Laureatka wyróżnienia w Konkursie Malarstwa Współczesnego „Bielska Jesień ”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; Grand Prix MKiDN 6. Triennale Sacrum, MGS, Częstochowa; Grand Prix MKiDN 21. Festiwalu Współczesnego Malarstwa Polskiego, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin. Nominowana do „Paszportu Polityki” w kategorii Sztuki Wizualne oraz Sovereign European Art Prize. Wyróżniona przez Redakcję kwartalnika ARTLUK. Sztuka na Spad. Laureatka „Nowych Tendencji w Malarstwie Polskim 2”, BWA Bydgoszcz.

Prace w kolekcjach: Znaki Czasu, Kolekcja Sztuki Współczesnej CSW, Toruń; Roberto Polo Collection, Bruksela; Borowik Collection, Warszawa; Kolekcja Pakoska Antoniego Michalaka, Pakość; Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Bielsko-Biała; Kolekcja Sceny Plastycznej KUL Leszka Mądzika, Lublin; Anya Tish Gallery Collection, Houston; Sammlung Zietak, Freiburg; Kolekcja Sztuki Galerii BWA w Olkuszu, Olkusz; Kolekcja Izabeli Kay Vernissage, Londyn.
Brała udział w wystawach w kraju i za granicą (Szwecja, Niemcy, Wlk. Brytania, Francja, Macedonia, Japonia, Ukraina, Rosja, Estonia, USA, Chorwacja).