(…) Istotny problem społeczny został podjęty przez artystkę w serii Landscapes 1-2, będącej częścią wystawy On or Off the Grid. Zwracając uwagę na raczej nieoczywisty aspekt migracji i uchodźstwa, jakim jest systematyzacja i regulowanie realnych granic, ukazuje problem człowieka traktowanego wyłącznie jako kolejny dokument, kolejna pieczątka. Walka z wirtualnym urzędem nieposiadającym ludzkiej twarzy. Artystka po raz kolejny przekierowuje naszą uwagę na odczłowieczenie jednostki we współczesnej administracji, w sytuacjach, w których nie ma miejsca na wolny wybór.

Istotą serii Landscapes 3-7 jest ukazanie korelacji pomiędzy krajobrazem miejskim a krajobrazem relacji międzyludzkich. Chcąc ukazać przepaść pomiędzy szczeblami drabiny społecznej, artystka wykorzystała tekturowe opakowanie – nietrwały, ulotny materiał. Drapacze chmur, symbol potęgi jak i opresji społeczeństwa, zostały ukazane na kartonie, kojarzonym przewrotnie z budową tymczasowych schronień. Nadając lekkim materiałom byt, nadaje im ona również wagę.

 

fragment tekstu Karoliny Zawiślak „Oduczyć się obrazu”

 

 

Małgorzata Szymankiewicz urodziła się w 1980 r. Mieszka w Poznaniu. Zajmuje się malarstwem i obiektem.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2017, 2008. Laureatka głównej nagrody w konkursie Programu 3 Polskiego Radia „Talenty Trójki”, wyróżniona na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013 i 2007, nagrodzona Medalem Młodej Sztuki 2015.
Absolwentka ASP w Poznaniu (2005, Wydział Malarstwa, Wydział Edukacji Artystycznej), w 2015 r. uzyskała stopień doktora w gdańskiej ASP.
Pracuje na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Współpracuje z BWA Warszawa oraz Galerie Wagner+Partner w Berlinie.
Jej prace znajdują się m.in. w kolekcjach Wielkopolskiego i Szczecińskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Galerii Bielskiej BWA, Banku Pekao Zamek Ujazdowski, Warszawa, Pizzuti Collection, USA oraz w prywatnych kolekcjach polskich i zagranicznych.

 

Komenatrze są wyłączone