Przejdź do treści
Wieża-archiwum 17 Maja 2014

NOC W GALERII 2014

 

PROGRAM:

• „Sztuka latania” akcja artystyczna (happening) Oli Kozioł (g. 16.00-19.00) – przestrzeń miasta i okolice Galerii CKiS „Wieża Ciśnień”
• WORLD SHORTS – Wielka Brytania – pokaz filmów krótkometrażowych (g. 20.00) – Galeria CKiS Wieża Ciśnień
• SAMBAR koncert (g. 22.00) – Galeria CKiS Wieża Ciśnień

 

„Sztuka latania” Oli Kozioł

Ola Kozioł

Ola Kozioł urodziła się w 1983 roku w Skierniewicach. W 2009 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom uzyskała na Wydziale Grafiki i Malarstwa łódzkiej ASP w pracowni malarstwa prof. Piotra Stachlewskiego, gdzie dziś pracuje na stanowisku asystenta.

Mieszka w mieście, ale pole jej sztuki to raczej kultura ludowa, kontakt z naturą, człowiek jako jeden z fragmentów pejzażu – na stałe w niego wpisany i z niego się wywodzący. Jest to ciekawe nie tylko dlatego, że na zasadzie kontrastu odcina się od miejskiej rzeczywistości Łodzi i stanowi ciekawy przejaw postindustrializmu, ale też dlatego, że dopowiada ciekawy i często wypierany fragment tożsamości tego miasta – większość jego mieszkańców przybyła pracować w rozwijających się, głodnych rąk fabrykach właśnie ze wsi. Porzucili jej świat na rzecz wybrukowanej ziemi obiecanej, jednak mimo że wyparta, to pamięć wsi przetrwała w pewnych przyzwyczajeniach, upodobaniach – i może właśnie w tęsknotach, do których w wielkim mieście nie wypadało się przyznawać.
Zajmuje się malarstwem, instalacją, wideo i performance, jednak tym, co stanowi o swoistości jej twórczości jest łączenie z tymi tradycyjnie używanymi w sztukach wizualnych metodami techniki „białego głosu”, czyli śpiewu na otwartym gardle. Jest on często nazywany śpiewokrzykiem – melodię wydobywa się właśnie za jego pośrednictwem. Ten rodzaj śpiewu archaicznego typowy dla muzyki ludowej jest charakterystyczny dla Europy Wschodniej: Polski, Ukrainy, Białorusi, Rosji i Bułgarii. Przenikliwy głos był jakby stworzony do niesienia się wśród otwartych przestrzeni lub zdolny w sytuacjach społecznych przebijać się przez gwar zatłoczonych pomieszczeń. Ola Kozioł jest członkiem kultywującej te tradycje grupy śpiewu tradycyjnego Miejskie Darcie Pierza, a także „Wielkiego Chóru Chorei”.

Jednak śpiew nie jest jej dodatkową umiejętnością, ale łączą się z nim określone wartości i wnoszona w obszar sztuki wrażliwość. Oprócz nawiązań do kultury ludowej jest formą niosącą ze sobą surową ekspresję człowieka, który razem ze swoim ciałem staje się rezonatorem i przekaźnikiem energii, a także autentyzm, poszukiwanie i wydobywanie wewnętrznej prawdy, sięganie do antropologicznych źródeł gestów czy materiałów. Na tych obszarach Ola Kozioł poszukuje własnej drogi rozwoju duchowego i łączy z nimi doświadczenia wyniesione ze sztuki współczesnej, zwłaszcza performance. (…)

Twórczość Oli Kozioł przypomina, że sztuka to nie tylko przedmiot, który można kolekcjonować, sprzedać lub kupić, ale też sam proces prowadzący do powstania albo niepowstania czegoś; proces zachodzący w artyście i przenoszący się na odbiorcę jego prac. Rzeczywistością jest tu to, co coś w nas zmienia, a nie tylko to co materialne.
„Wydaje mi się, że każdy potrzebuje znaleźć swój korzeń, gdy rzeczywistość, w jakiej żyjemy jest nieokreślona, dynamiczna, przeładowana informacjami. Ideałem by było, gdybym zachęciła do jego szukania” – mówi artystka. Swój proces twórczy relacjonuje na blogu dostępnym pod adresem: http://olakoziol.blogspot.com/ (Marta Skłodowska)

World Shorts „Wielka Brytania”

Krótki metraż z Wielkiej Brytanii

 

Koncert SAMBAR

To niezwykły projekt dwojga improwizatorów, Pauliny Owczarek i Tomka Gadeckiego, którego fenomen polega na zestawieniu dwóch bliźniaczych instrumentów – saksofonów barytonowych – w swobodnej improwizacji. Duo powstało w 2012 r. podczas festiwalu Art of Improvisation we Wrocławiu; album „Melt!”, który ukazał się w lutym nakładem wydawnictwa NotTwo Records to ich pierwsza płyta, wyróżniona jako najciekawszy album według miesięcznika Jazzpress.

https://soundcloud.com/sambar-1
http://polish-jazz.blogspot.com/2014/03/sambar-melt-2014-12.html